Josef Hlinomaz - Slavomír Pejčoch-Ravik: Jak jsem vzdělán
Rubrika: Publicistika – Co je psáno...
52 zastavení s Josefem Hlinomazem |
Jak jsem vzdělán Proto si Pepík Hlinomaz s velkou chutí vzpomínal na různé "předváděčky" v předválečných školách. Také do Příbrami přivedli jednou malého chlapce z Podkarpatské Rusi, zázračného to počtáře. V tělocvičně se pak konala soutěž. Páni učitelé matematiky měli připravená logaritmická pravítka, chlapec předškolního věku jako rozverné dítko poskakoval kolem davu školáků. 18.329 krát 191.387 kdosi z vyučujících zadal jako úkol. Než si však páni profesoři stačili vylovit z kapes pravítka, hoch se najednou zastavil a bez stopy námahy přesně odpověděl. A páni profesoři pokus opakovali, a znovu pokaždé žasli, a jejich ubohost před prazvláštním jedincem z dálné končiny republiky až do posledních dnů Hlinomaze znovu a znovu uchvacovala. Malý kluk položil prostě na lopatky vydřené matematiky. Obecnou školu, samozřejmě, to mi eště šlo. A reálku, která se studovala sedm let. Já tam chodil devět. Vím tedy třeba, že jsou integrály a logaritmy, na co to je, ale nevím, nikdy mi to nedošlo. Proto, a ještě pro jiné, chodil jsem do sekundy dva roky a do septimy též. Zákon volného pádu je mi od té doby jasen a totéž troufám si tvrditi o principu Segnerova kola a o Atwoodově padostroji s jeho závažíčky, o přístroji tom, který má kouzlo verneovek. Vzpomínám i na ebenovou a skleněnou tyč, z nichž jedna se tře liščím ohonem, druhá pak koží. Maturitu samozřejmě dělal jsem až po reparátu po prázdninách a šel jsem na profesuru kreslení a zeměpisu, protože kreslení mi šlo a na zeměpis jsem se dal, protože profesor, jímž jsem chtěl být, musí mít dva předměty. Profesorem pak býti jsem chtěl kvůli prázdninám, prázdniny jsem vždycky miloval ze všeho nejvíc. Věděl jsem holt, že volný čas je ze všeho, co má člověk na zeměkouli, to nejcennější. Leč vystudovat tu profesuru, holenku, to je jiná otázka. Dokonce svým způsobem a při mé povaze bylo to, dejme tomu, nad mé síly. Jeden profesor na kartografii například asi čtrnáct dní čtyři hodiny denně čmáral křídou po dvou tabulích, a když je počmáral, smazalo se to, a on čmáral dál, číslice a integrály a trojúhelníky a čtverce a kosočtverce a za čtrnáct dní dokázal, že trojúhelník má tři úhly a dokázal to mimo jiné i pomocí logaritmů, cosinusů, secansů a cosecansů, a pak pomocí argumentů, o kterých se mi nikdy předtím ani nesnilo. A dokazoval mi to, ačkoliv jsem mu to věřil už od začátku a bez důkazů. Ale bavte se s ním. A pak dokazoval jiné věci, daleko šílenější, ale pro to už nemám slov. Dokazoval to celej rok a to byl teprve první rok z těch čtyř, takže výsledek mých úvah o zeměpise byl nakonec: No nazdar, tady ti hochu, štěstí nepokvete! Ale měli jsme též modelování, abychom měli ponětí o sochařině. Modelovali jsme ruce, nohy a antický ksichty a jednou jsem vymodeloval velice nepovedenou nohu - ortopedick Zkrátka, kde bych byl bez sinusů a secansů, kde bych byl bez vědomí, že trojúhelník má tři úhly? To všechno jsem se v mládí naučil a teď jako bych to našel. Vzdělávejte se - a vy mladí zejména. Můžete to pak dotáhnout tak daleko - jako já. Předchozí díly |
Z připravované knihy "52 zastavení s Josefem Hlinomazem" |
Originální ilustrace pro Pozitivní noviny © Olga Janíčková
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 16. 02. 2008.
PhDr. Slavomír Pejčoch – Ravik
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Ivan Rössler | |
PhDr. Ing. Zdeněk Hajný | |
Ivan Kraus | |
Jitka Molavcová | |
Josef Fousek | |
Stanislav Motl | |
Jaroslav Vízner | |
RNDr. Vladimír Vondráček |