Elena Jaroševská – Ondřej Suchý: Moje Rusko (21)

Rubrika: Publicistika – J+O Suchý

   Ruská verze 

XI. závěrečná část seriálu

Ruská redakce Radia Praha – vysílání do zahraničí Český rozhlas 7 – uvádí od 5. listopadu 2006 novou rubriku „Moje Rusko“. Rusko z českého pohledu během více než půl století. Sovětský svaz a jeho oficiální ideologie a kultura a obyčejní lidé, ruský jazyk, kultura, umění - hodně Čechů chápalo, že to jsou dva odlišné světy.
O tom, jak se křížily tyto dva světy v jeho vlastním životě, vypráví každou sobotu Elena Jaroševská při rozhovoru s Ondřejem SuchýmONDŘEJ SUCHÝ, publicista, spisovatel a textař. Na webu http://www.radio.cz/ru budete také pravidelně nacházet obrázky a fotografie z archivu Ondřeje Suchého, v pořadu pak zaznějí písničky z jeho soukromé fonotéky. Těší nás, že se s tímto naším dlouhodobým seriálem budou mít možnost setkávat v ruské i české verzi také čtenáři Pozitivních novin!
Elena Jaroševská
ruská redakce Radio Praha


40.

Vážení a milí, dnes se s vámi chci podělit o zážitek, na který nikdy nezapomenu. PsRajkinův portrét ve skice O.Suchého.al se rok 1970. Já s manželkou a naší kamarádkou, blízkou přítelkyní Leonida Jengibarova, jsme byli na dva dny v Leningradě. Pobývat v Leningradu a nedostat se do Divadla miniatur na Arkadie Rajkina, to by byl neodpustitelný hřích! Jenomže u Rajkina je permanentně vyprodáno. Zkusili jsme to u pokladny. Lístky nejsou! Ale my jsme přijeli za panem Rajkinem z Československa, z Prahy! „Přijďte se zeptat odpoledne, po čtvrté hodině,“ zněla odpověď pokladní. Tak jsme se šli projít k místnímu cirkusu, na jehož reklamní tabuli nás pro změnu lákala obří figura maličkého klauna s psíčkem v podpaží. Tou dobou zda každý den vystupoval legendární nestor ruských klaunů, který si říkal Karandaš. Nu, nebude-li Rajkin – hurá za Karandašem! Když jsme se odpoledne vrátili k pokladně Divadla miniatur, vítala nás už jiná tvář pokladní, tentokrát usměvavá. „Tady jsou volné vstupenky a mám vyřídit, že vás pan Rajkin bude o přestávce čekat u sebe v šatně!“ Mohu mít u sebe fotoaparát a fotografovat? ptám se. „Samozřejmě, bez problému.“
Pět ódu na to, co jsem viděl, nemá cenu. Arkadij Rajkin byl naprosto dokonalý, jeho humor jemný, vyzývavý, tvrdý, kritický, poetický, dojímavý… však znáte Rajkina.
fotografie Arkadije Rajkina, které jsem pořídil bez blesku starou Flexaretou… O přestávce pro nás přišel uvaděč a dovedl nás do Rajkinovy šatny. Tam teprve byla na jeho tváři znát únava. Seděl u svého stolku, na sobě brokátový župan, šatnu ozařovalo pouze žluté světlo žárovky, ve staré, secesní lampě. Upřel ne mě své velké, černé oči a ustaraně zašeptal: „Co je s Janem Werichem? Je volný?“ Otázka byla na místě – po srpnových událostech roku 1968 přicházely do Ruska zprávy velmi oklešťené.
„Je volný, pane Rajkine. Ale nikde nehraje. Je doma. Také je velmi nemocný.“
Rajkin smutně pokyvoval hlavou, po chvíli jen pokrčil rameny.
„Stydím se a je mi to moc líto, co se u vás stalo. Omlouvám se za nás. Sám se z toho neumím vymanit a stále myslím na všechny své přátele, které v Československu mám! Opravdové přátelé! Kohokoliv z nich potkáte, každého prosím ode mě pozdravujte, vždyť víte…“ zvedl oči ke mně. Věděl, že jsem bratr „toho Suchého ze Semaforu“. A já věděl koho má na mysli. Kromě mého bratra, Miroslava Horníčka a další herce z divadel ABC, Zábradlí i Semaforu. Vždyť vznik těchto scén sám kdysi sledoval - svá přání napsal v polovině padesátých let jak do vínku Divadla Na Zábradlí, tak do vínku divafotografie Arkadije Rajkina, které jsem pořídil bez blesku starou Flexaretou… dla Semafor.
Arkadij Rajkin miloval Československo. A my milovali Arkadije Rajkina!

Letos v prosinci uplyne už dvacet let, co Arkadij Rajkin, muž mnoha tváří, herec i mim, dramatik a režisér, opustit náš svět. Byl přirovnáván k Chaplinovi, mezi jeho obdivovatele patřili mim Marcel Marceau, spisovatel Nazim Hikmet, herečka Gina Lollobrigida. Z našich umělců to byl především Jan Werich, ale také Jiří Trnka, Miroslav Horníček, Jiří Suchý, Ljuba Hermanová a desítky dalších umělců. Mnozí už na Arkadije Rajkina tady, na zemi, nezavzpomínají, ale my, kteří si ho nosíme v srdci dosud, určitě na konci roku vzpomínat budeme. Kéž by nezapomněly veřejné sdělovací prostředky… Arkadij Rajkin nám toho zde ze své tvorby nechal hodně!


41.

Vážení a milí posluchači, drazí přátelé!
Nevím jak vás oslovit co nejlépe, nevím vlastně ani kolik z vás poslouchalo v průběhu posledních dvanácti měsíců mé promluvy a leckdy velmi osobní vzpomínky na některé umělce z vaší velké země.
Elena Kamburova. Setkání s touto umělkyní patří k těm, na které také nikdy nezapomenu! Když jsem dostal nabídku od ruské redakce Českého rozhlasu vyprávět o svých zážitcích z cest po některých zemích bývalého Sovětského svazu, ale především o svých setkáních s velkými umělci těchto zemí, neváhal jsem ani chvilku.
Prolétlo mi hlavou, že budu mít příležitost poprvé veřejně vyslovit, jaké pocity jsem měl, když jsem coby desetiletý kluk oslovil na karlovarském filmovém festivalu herce Elinu Bystrickou, Petra Glebova, režiséra Sergeje Gerasimova a další s prosbou o autogram, jak jsem se potom, jako mladý filmový publicista poznal s historiky Rudolfem Slavským či Gareginem Zakojanem. Elena Kamburova. Setkání s touto umělkyní patří k těm, na které také nikdy nezapomenu!
A co teprve má nezapomenutelná setkání s Arkadijem Rajkinem, Jurijem Nikulinem, Frunzem Mkrtčjanem? Moje životní kamarádství s klaunem a mimem Leonidem Jengibarovem a jeho přítelem, arménským bohemistou Hovhanesem Harutjunjanem.
Nezapomenu, jak silným zážitkem pro mě bylo nedávné setkání s Elenou Kamburovou, jak jsem byl okouzlen její srdečností a upřímným pozváním do Moskvy a k návštěvě jejího divadla. A jak zvláštní, S Gareginem Zakojanem, v Jerevanu 1979 + Zakojanova kniha o začátcích arménské arménské kinematografiepovznášející pocit jsem měl, když jsme si byli kdysi představeni s houslovým virtuózem Gidonem Kremerem.
O všech těchto setkáních, ale ještě o mnoha jiných situacích, postřezích a silných zážitcích, jsem vám tu téměř rok vyprávěl a pouštěl vám k tomu písničky ze své bohaté diskotéky.
Nedostalo se na Ludmilu Gurčenkovou, Editu Pjechovou, Andreje Mironova nebo na Natašu Zaščipinu a další osobnosti, které jsem vnímal zpovzdálí jako divák či jako posluchač. Nevadí, jistě se zase časem najde příležitost, abych se rozpovídal o nich… A na konec fotografie z rodinného alba: Ondřej a Johana Suchých v Moskvě, v roce 1984
Nejsem tak domýšlivý, abych se domníval, že jsem od loňského listopadu svým vyprávěním zaujal nějakou větší skupinu posluchačů. Nebylo jich mnoho, ale jsem šťastný, že jsem se díky elektronické poště mohl několikrát přesvědčit o tom, že jsou. Dnes chci všem poděkovat. Přátelé, umožnili jste mi, abych si při psaní těchto drobných vzpomínkových Petr Popper, vnuk Leonida Jengibarova, který mi dnes nahrazuje někdejší přátelství s jeho dědou střípků promítal v duchu zážitky, které mi dělaly v minulosti život šťastnějším. Ještě jednou – dík!
Když jsem seriál Moje Rusko začínal, zahrál jsem vám tehdy píseň Bulata Okudžavy, kterou jsem před pětatřiceti lety opatřil českým textem a kterou tehdy nazpívala na desky první dáma českého šansonu Hana Hegerová. Dnes se s vámi loučím tou samou písní, ovšem tentokrát v provedení, o kterém se mi v minulosti ani nesnilo. Smutný příběh Váni s mým textem nahrála a nazpívala o čtvrt století později rocková skupina Vltava. Život plyne a čas letí.
Přeji vám v tom letu hodně štěstí a radosti!

Foto © z archívu autora

Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 04. 11. 2007.