Miroslav Krupička: Lodí po Burgundsku
Rubrika: Publicistika – Letem-světem
Dovolenou lze trávit různě, třeba na lodích na evropských kanálech. Obytné lodě, přezdívané hausbóty, byste v tuzemsku hledali marně, ale Irsku, Holandsku, Německu a Polsku nejsou žádnou zvláštností. Nejhustší síť kanálů má ovšem Francie. Ve Francii je hezky všude, ať už si vyberete Alsasko a Lotrinsko nebo zámky na Loiře. Všude jsou vinice a vinné sklepy a všude se dobře najíte. Společností, které zajišťují pronájem lodí, je víc. Funguje to jako při půjčování auta: na internetu si vyberete oblast, typ lodi a termín. Ceny se pohybují podle velikosti lodi a sezóny od cca 400 EURO za osobu a týden. Cena zahrnuje pronájem lodi a veškeré vybavení, pouze lodní ledničku si musíte naplnit sami. Ve stanovený den a v domluveném přístavišti si člun vyzvednete. Nepotřebujete víc než cestovní pas, řidičský průkaz není třeba. Po krátké instruktáži je člun váš. Všechno je jednou poprvé a našinec má zpočátku před lodí respekt – přece jen řídíte kolos dlouhý kolem 10 metrů, ale průměrně technicky zdatný jedinec se nemá čeho bát. Loď se ovládá celkem snadno: startuje se klíčkem stejně jako auto. Pákou, která připomíná ruční brzdu, ale funguje jako plyn, ovládáte pohyb vpřed a vzad. Kormidlem – jak jinak – měníte směr a můžete jej ovládat buď z kabiny, nebo ze střešního můstku. Zaskočit vás může poněkud pomalá reakce kormidla při zatáčení, ale je to věc zvyku. Pro rychlejší manévrování jsou na přídi dvě přídavné vrtule, kterými je možné urychlit zatáčení, třeba když se vyhýbáte jiné lodi. Nejvyšší povolená rychlost na kanálech je 10 km/h. Asi nejsložitějším manévrem je vjíždění do zdymadel. Plavební komory jsou dost úzké a často do nich vplouvá více lodí najednou. Ve zdymadlech je třeba loď na přídi a na zádi upoutat ke břehu a přitahovat nebo povolovat podle toho, jestli voda v komoře přibývá nebo ubývá. Občas drcnete do vrat nebo do jiné lodi, ale čluny jsou obrněné gumovými nárazníky, takže můžete být klidní. Totéž platí o parkování podél řek a kanálů. Je dobré si hlídat provozní dobu zdymadel, aby vám večer nebo v poledne nezavřely před nosem. Každý večer se obvykle doplňuje voda a dobíjí elektřinu. Obé je k mání v přístavištích a na některých odpočívadlech. O palivo se starat nemusíte. Samotná loď připomíná luxusní garsonku. Uprostřed 10-15 metrů dlouhé lodi je vyvýšená kabina, v níž je jídelna, obývák a řídící pult zároveň. Na ní navazuje kuchyň a dvoulůžkové kajuty se sprchou a WC. Teplá voda a ústřední topení je samozřejmostí, cestovat můžete opravdu i v zimě. Kuchyň je vybavena linkou včetně nádobí, trouby a ledničky. Ve všech člunech je také elektřina 220V, takže se nemusíte obávat o dobíjení mobilů, kamer apod. Pokud si zvolíte severozápadní Burgundsko (jako autor tohoto článku), můžete se plavit třeba po kanálu de Nivernais, spojujícím řeku Yonnu s Loirou. Hlavním střediskem regionu je historické město Auxerre. Vlastně všechna města v této oblasti jsou historická, plná katedrál, hradů a křivolakých uliček s obchody a restauracemi. Pojem historický ve Francii evokuje spíš gotiku než baroko. Centra burgundských měst a městeček jsou výhradně kamenná a pocházejí z 10.-13. století. Největším skvostem oblasti je městečko Vézelay, zapsané na seznamu UNESCO. Žil zde i známý romanopisec Romain Roland. V domě, kde v roce 1944 zemřel, je muzeum, jak jinak. Koho historie unavuje, může se věnovat turistice. Zaparkujete člun a vyrazíte po značených cestách pěšky nebo na kole. Kola je možné si za poplatek pronajmout a odvézt sebou na lodi. Podél všech kanálů vedou cyklostezky, vybudované na cestách, po nichž v předminulém století koně tahali nákladní čluny. Francouzi jsou od přírody přátelští a tak - pokud aspoň trochu vládnete francouzštinou - navázat kontakt s místními, kteří podél kanálů rybaří nebo sportují, není žádný problém. Do Francie se jezdí mimo jiné za gastronomickými zážitky. Průvodce dobrým jídlem nebo mapy vinařských stezek dostanete v infocentrech v každé větší vesnici. Seznamy kulinářských podniků a vinných sklepů jsou dlouhé, takže může být problém si z pestré nabídky vybrat. Dobré restaurace většinou nabízejí dva nebo tři typy několikachodového menu, přičemž nejlevnější varianta začíná na 16 až 18 EURO. Garantuji vám, že když po hlavním chodu přinesou sýry a dezert, už nebudete moci. Co se burgundské kuchyně týče, nenajdete v ní příliš vepřového a drůbeže. Hodně se jí ryby, telecí nebo hovězí, k němuž se znamenitě hodí místní červené víno Irancy. Kromě toho se v této části Burgundska pije chardonnay, které se tu pěstuje na 5.000 hektarech na vinici Chablis. Největší dojem na mne učinila návštěva vinných sklepů Bailly Lapierre poblíž městečka Irancy. Vyrábí se zde stejnojmenné šumivé víno, označované jako crémant de Bourgogne. Sklepy, vytesané v křídovém masivu, mají neuvěřitelnou rozlohu 4 hektary! Při degustaci nevíte, co dřív pít, a heslo sklepů „La vie est boulle“ (život je bublina) vám bude ještě dlouho znít v hlavě. Cena tohoto kvalitního moku začíná na přijatelných 6 EURO za láhev. Pokud to večer přeženete, můžete si druhý den pospat. Život na lodi je líný a není radno spěchat. Ráno si zajdete do nejbližšího supermarketu pro čerstvé pečivo, sýry a marmeládu, uděláte si kávu nebo čaj a na palubě můžete v klidu a pohodě vychutnávat krásy francouzské krajiny a na jazyku si nechat rozplývat croissanty. Více informací: www.hausbot-dovolena.cz |
Foto © archiv autora
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 26. 06. 2010.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Jiří Menzel | |
Jitka Molavcová | |
PhDr. Ing. Zdeněk Hajný | |
Stanislav Motl | |
Milan Lasica | |
Ivan Kraus | |
Ivan Rössler | |
Jiří Suchý |