Vladimír Vondráček: Střípky paměti, aneb od embrya po sklerózu (64)
Rubrika: Publicistika – Zbývá dodat...
|
Střípky paměti aneb od embrya po sklerózu (64) |
Nyní bych chtěl s dovolením pokračovat o svém laškování s múzami. Nejčetnější a snad i nejopětovanější byly polibky Kaliopé, múzy epického zpěvu a vědy. Jak zajímavá kombinace, že? Bohužel, nebo spíše bohudík, jsem důsledky těchto pomyslných a nikoliv smyslných polibků už vyplýtval ve střípcích minulých a tak do této pasáže mohu zařadit z různých autocenzurních důvodů jen svou rozlúčkovou báseň při odchodu do důchodu v roce 1997. Splín důchodce Moji milí, moji zlatí, promiňte mi splín, právě dneska padl na mě důchodcovský stín. I mně bylo kdysi dvacet pět a pamětníci tvrdí, že i méně, také mně se růžovým zdál svět a podobal se osvětlené scéně, na které já hraji hlavní roli! Však tohle pro mě bylo vlastně málo, chtěl jsem být režisér i nápověda a přitom se mi samozřejmě zdálo, že stihnout vše nemůže býti věda. Planul jsem prý tehdy pro cokoli! Proč ne, vždyť takhle snívá v mládí každý, myslí, že sežral všechnu moudrost světa a tento pocit uchovat chce navždy, a spolu s ním i věčné právo veta! Tak se mi tehdy zdálo, že čas stojí, psal se rok šedesát, a když’s měl bůra, co za to bylo piv se říci bojím, prostě už pracuje autocenzura. Anebo skleróza, ta mrška vlezlá, vždycky se dostaví, marně se chráníš, shodí tě z jeviště, zlomí tvá žezla, před ní se bohužel neubráníš. Moji milí, moji zlatí, zažeňte ten stín, do důchodu nikdo nechce přinésti si splín. O jedno vás ještě prosím, pijete dneska cudně, ladně, čím rychleji budete pít, tím dřív budem na dně! Je až s podivem, že žádná z řeckých múz neměla na starosti výtvarné umění a vlastně ani hudbu jako takovou. Různé druhy zpěvu ano, ale hudbu ne! Nesoustavnost zřejmě byla souzena nejen lidem, ale i bohům a múzám. Protože ale muzika hrála v mém mimopracovním životě velmi důležitou roli, musím sem zařadit i střípky hudební. A tady jsem si opět uvědomil zajímavé souvislosti. Stejně jako v politice tak i v hudbě a kultuře vůbec, mne mnohem více ovlivnil můj starší bratr než rodiče! Díky jemu jsem totiž znal už hned po válce, ve svých deseti letech, třeba písničky V+W+J, poslouchal orchestr Karla Vlacha, prostě věci, ke kterým se normálně dostávají mladí většinou mnohem později. Jak jsem se učil na několik hudebních nástrojů jsem už prozradil. ![]() Dokonce se zdá, že jsem měl v mládí docela slušný relativní hudební sluch. To znamená, že jsem dosti přesně rozeznával všechny hudební intervaly – tedy rozpětí mezi dvěma tóny. Poznal jsem však několik „člověků“, kteří měli hudební sluch absolutní, tedy rozpoznali přesnou výšku tónů. Ti museli vlastně mít v uchu či v mozku nějaké přesné počítadlo kmitů! A s jedním takovým „sluchařem“, bratrancem mého spolužáka a pozdějším dirigentem, který hrál na kde co, jsem jezdíval při našich studiích motorovým rychlíkem z Prahy domů do Vrchlabí. Ten vlak často troubil a tak jsem Honzu zkoušel. Ani se nemusel moc zaposlouchávat a prohlásil, že základní tón vlakového klaksonu je malé „g“. Při každém houkání jsem si ten tón fixoval, a sotva jsem dorazil domů, k údivu rodičů jsem se hnal ke klavíru – a ono to opravdu bylo malé „g“ ! Koncem gymplu jsme založili malou kapelu – trubka, křídlovka, alt-saxofon, klavír, kytara a buben. Já jsem hrál na kytaru, nacvičili jsme asi dvacet skladeb, dokonce jsem jich pár aranžoval a transponoval pro ty tři dechové nástroje. Rytmika hrála většinou zpaměti. Vystoupení jsme měli pouze jedno – na Lesní boudě v Krkonoších, kam nás pozvali za stravu zahrát nějakému školnímu zájezdu. No – byla to drzost, ale nezbili nás! Na vojně v Pezinoku jsem pak jednou zaskočil v kasárenském tanečním orchestru za klavíristu, když měl ruku v sádře a ještě jednou pak po letech v Harrachově, opět na piáno, tentokrát za dalšího absolutního sluchaře, který si na hodinku odskočil na silvestrovský přípitek jinam. A pak jsme ještě měli v ústavu malou, spíše countryovovu skupinu, kde jsem také trochu brnkal na piáno, dokud k nám nenastoupil Karel Hlavatý, který dokonce v mládí hrával se skupinou, z níž pak vznikl veleznámý Olympik. A na konec přehlídky svých hudebních produkcí ještě nutné přiznání – považuji se nanejvýš za hudebního čtvrtamatéra, který jako vrchol drzosti se pokoušel jakž takž zahrát Gerschwinovu Rapsody in blue alespoň jednou rukou a pomalu tu nádhernou sedmnácti minutovou skladbu přehrál za více než půl hodin. Samozřejmě v naprosté intimitě za zavřenými dveřmi i okny. ♦♦♦ Pokračování příště... Další díly najdete zde |
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 03. 08. 2011.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
![]() |
Ondřej Suchý |
![]() |
Zdeněk Pošíval |
![]() |
Vladimír Just |
![]() |
Jan Krůta |
![]() |
Rudolf Křesťan |
![]() |
Miloslav Švandrlík |
![]() |
Jiří Menzel |
![]() |
Ladislav Gerendáš |