Rosťa Čapek - Zdeněk Pošíval: BENEFICE nebo VÝSLUŽKA
Rubrika: Publicistika – Rozpravy ZP
| |||
Jednoho letošního jarního dne jsem obdržel pozvánku na »Benefici Rosťi Čapka« do pražské Lucerny a v tu chvíli mi vytanuly vzpomínky. Hlavně na protagonistu, (byť jeho hosty měli být velmi významní kumštýři), jehož si pamatuji jako maličkého synka manželů Čapkových, mých přátel. Jejich známé skupině SCHOVANKY jsem několikrát režíroval tzv. »celovečerní komponovaný pořad«, což je vlastně koncert spojovaný mluveným slovem v nějaké scénické situaci, kde se navíc pracuje se světly, s všelijakými hejblaty a sólovými výstupy. Dneska se tomu spíš říká »show«. Na hudebních zkouškách souboru (nacvičování), jež se odehrávaly v soukromí, jsem byl osobně přítomný jen vzácně, má práce totiž začínala až na divadelním jevišti. | |||
ROSTISLAV ČAPEK výrobce strunných hudebních nástrojů Jmenuji se Rostislav Čapek a jsem zakladatelem a majitelem značky ČAPEK BLUEGRASS & JAZZ INSTRUMENTS, která existuje již více než 20 let. Narodil jsem se v roce 1968 do ryze hudebního prostředí, které předznamenalo moje budoucí směřování k výrobě hudebních nástrojů. Můj tatínek Jan »Krisťák« Čapek v roce 1971 založil dnes již dávno legendární dívčí country kapelu Schovanky, ve které moje maminka Jarka Čapková hrála na banjo. Moje kariéra začala získáním odborných znalostí – nejdříve jsem absolvoval houslařskou školu v Lubech u Chebu a poté jsem pokračoval ve studiu v Hradci Králové na dnešní Střední uměleckoprůmyslové škole hudebních nástrojů. Školní vzdělávání jsem ukončil v roce 1988, ale již o tři roky dříve jsem postavil své první pětistrunné banjo – od roku 1985 tedy počítám vznik značky ČAPEK. Od té doby jsem vyrobil desítky pětistrunných, tenorových a dalších banj a také mandolín a dalších příbuzných nástrojů, jako jsou mandoly, mandocella apod. Zásadní je pro mě vysoká kvalita, kterou se snažím stále zvýšovat prestiž značky ČAPEK nejen u nás, ale i ve světě. Dnes hraje na banja, mandolíny a další méně obvyklé nástroje z mé dílny dlouhá řada známých i neznámých muzikantů. Patří mezi ně mnoho domácích umělců: Marek Eben, Ondřej Havelka, Jiří Suchý, Robert Kodym, Ivan Mládek, Radim Zenkl a mnoho dalších. Ze zahraničních bych rád jmenoval především Rickyho Skaggse, který má několik mých nástrojů a na mé mandocello dokonce nahrál své poslední CD. Dalšími jsou například David Grisman, Peter Rowan či Andy Statman. | |||
ZP •• Jak vzpomínáš na dětství, v němž jsi byl permanentně nejen obklopený rodinou, ale i Schovankami? Díky tomu, že tatínek založil první českou dívčí country a bluegrassovou kapelu Schovanky a maminka v ní hrála na pětistrunné banjo, jsem celé své dětství strávil mezi hudebními nástroji a denně jsem poslouchal desítky kapel a muzikantů, u kterých se tatínek inspiroval při vybírání skladeb pro Schovanky. Na první pohled to vypadá, že to bylo záviděníhodné dětství, protože Schovanky byly v sedmdesátých letech jednou z nejpopulárnějších kapel. Téměř stále byly slyšet v rádiu, vystupovaly v televizi ve všech hudebních a zábavných pořadech, ročně měly až 260 koncertů. Ale právě díky tomu jsem své rodiče viděl velmi málo a často mě hlídali kamarádi trampové nebo příbuzní. Dobré na tom však jistě bylo, že jsem se velmi brzy dovedl o sebe postarat, byl jsem samostatný, naučil jsem se i vařit a podobně. Dodnes je to pro mě přínosem v praktickém životě. ZP •• Na tvé rodiče a režijní spolupráci s nimi při přípravě tzv. »celovečerního kompoňáku« velmi rád vzpomínám. Byly to příjemné chvíle a dokonce se mi stalo, že jsem mnohem později potkal Schovanky při Western Parade ve Volyni, ale z někdejších hráček jsem ke svému úleku zjistil, že tam už nebyla žádná. Potvrdil jsem si, jak nám ten čas prostě letí. Pro mne byla spolupráce se Schovankami jednou ze vzácných příležitostí, jak se přes všelijakou nepřízeň doby takříkajíc udržet »u svého kopyta«. Režim mě neměl rád a nepovoloval mi provozovat můj pracovní obor v zaměstnání. Velice jsem si vážil tvého otce: byl to mimořádně čestný člověk a vždycky držel slovo. Nezajímal ho můj kádrový profil, jako venkoncem nikoho z příznivců tradičního trampingu, neboť idejím totality neholdovali. Docela svorně odmítali »normalizaci«, v jejímž rámci probíhaly tvrdé prověrky občanů, v nichž se ověřovala loajalita k režimu: v podstatě šlo o potvrzování vlastizrádného postoje k vlastní zemi. Krisťák neskrýval antipatii k okupaci i nevoli k českým kolaborantům. Nepřipomínám to s žádnou chutí, leč záměrně, neboť v tom protivném údobí české společnosti jsi byl mrňous a nemůžeš si pamatovat, jak zásahy mocipánů otravovaly životy lidí. Tvoji rodiče byli ovšem řemeslně velice zdatní a neštítili se nikdy žádné práce. Po úmrtí tvého otce se maminka Jarka věnovala a dodnes věnuje výrobě kožedělných výrobků, jež navíc dokáže opatřit pozoruhodným designem. Myslíš si, že někde v genetice, jak v hudbě, tak i v rukodělnosti, nastal impulz k tvé profesní orientaci? Potom, co se rodiče přestali profesionálně věnovat muzice, začali přemýšlet, co budou dělat dál a protože už znali výhody svobodného povolání, tak si těžko dovedli představit, jak skloubit tradiční zaměstnání s jejich způsobem života a zvyky. Následovalo tedy období volnějších zaměstnání – třeba noční práce na poště. Později se začali zajímat o americkou techniku zpracování a zdobení kůže a už v osmdesátých letech byli schopni sehnat všechny dostupné materiály a zdokonalit se v tom tak, že začali vyrábět krásné opasky, řemeny na nástroje, peněženky a jiné předměty, ale stále to byl koníček, který je hned neživil. Postupně si zařídili i jakousi socialistickou obdobu živnosti a mohli své výrobky začít prodávat. V mých očích byli mí rodiče obdivuhodní lidé, kteří celý život dělali všechno s maximálním nasazením a ještě vždy spolu. Jsem moc rád, že se i tatínek dožil revoluce a zažil asi 5 let, kdy se mohli tím, co si vymysleli, i oficiálně živit. I potom, co táta v roce 1996 zemřel, maminka stále pracuje dál, techniku výroby ještě zdokonalila a obzvláště její řezané řemeny na hudební nástroje jsou známé nejen v Čechách, ale vlastně po celém světě – v USA, v Kanadě, v Německu či v Anglii. To, že se mí rodiče profesionálně věnovali hudbě, mě samozřejmě ovlivnilo ve volbě mé profese – především v tom, že jsem si byl jistý, že se určitě muzikou nebudu živit. Ale lákalo mě ty krásné hudební nástroje vyrábět. Proto jsem si vybral houslařskou školu v Lubech u Chebu, následně střední školu při Petrofu v Hradci Králové a po vojně, na které jsem zažil revoluci, jsem si zařídil živnostenský list a začal jsem se výrobě hudebních nástrojů – mandolín a banj - profesionálně věnovat. ZP •• Byl jsem při tom, když jsi otevíral svůj první obchod na Starém Městě pražském, ale od té doby už zase uplynulo dobře 20 let, takže má radost z pozvánky na Benefici byla pochopitelná. Pro jistotu jsem nahlédl do chytrých knih, abych výklad termínu nějak nepopletl, (pamatuji si výraz benefice z přednášek o dějinách divadla, kdy zasloužilí herci pořádali svá benefiční představení, aby si tak vydělali na přilepšenou), a otevřel jsem zbrusu nový slovník »Tezaurus jazyka českého«, kde jsem u hesla »benefice« nalezl několik desítek možných výkladů: mně se zalíbil ten v názvu - výslužka. Dlužno však zdůraznit, že finanční výtěžek z tvé benefice byl věnován na podporu jedné výjimečné hudební školy. Jak dlouho ti trvá výroba jednoho nástroje? Používáš k tomu nějaké prefabrikáty, nebo si všechno modeluješ a zhotovuješ sám? Hned na začátku jsem si uvědomil, že nechci mít žádnou továrnu, nikdy jsem nechtěl podnikat ve velkém, mít desítky zaměstnanců. Daleko víc mě láká vyrábět nástroje na objednávku v dokonalé kvalitě a každému výrobku se maximálně věnovat. Proto si obzvláště na mandolíny připravuji všechny přířezy sám.
ZP •• A co banjo neboli bendžo? U banja objednávám pouze kovové části. Tímto způsobem trvá výroba mandolíny okolo dvou měsíců, mezitím vyrobím vždy ještě několik banj. Dodací doba mandolíny od objednávky je však podle typu přibližně 8 – 12 měsíců, protože naštěstí je stále více objednávek, než dokážu uspokojit.
| |||
Příště: DÁLKOVÁ SDÍLENÍ O Ivaně Šimánkové, redaktorce a moderátorce z Českých Budějovic, o jejím způsobu získávání potřebné kvalifikace a dispozic pro práci u mikrofonu; o organizování programu společenských akcí, ale také o osobní blaženosti, o vyznání či o víře. | |||
Dosud uveřejněné |
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 23. 08. 2010.
Zdeněk Pošíval
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Zdeněk Pošíval | |
Ivan Kraus | |
Helena Štáchová | |
Jitka Molavcová | |
PhDr. Jiří Grygar | |
Stanislav Motl | |
Ondřej Suchý | |
Jan Krůta |