Ondřej Suchý: Vzpomínka na Jiřího Šlitra
Rubrika: Publicistika – J+O Suchý
Vzpomínka na Jiřího Šlitra Deset let jediné: Nazdar! Když jsem kdysi dávno začínal jako karikaturista, jedním z prvních, koho jsem nakreslil, byl Jiří Šlitr. Bylo mi tenkrát asi osmnáct let. Později jsem tu karikaturu publikoval vícekrát, v různých obměnách, ale vždycky jsem nakreslil jen vlasy, oči a nos. Na ústa jsem si tehdy nějak netroufal. Když o tom dnes přemýšlím, napadá mne, zda u mě tehdy nezapracovalo nějak podvědomí – s Jiřím Šlitrem jsem se totiž poznal, když mi bylo asi tak třináct a za celých následujících deset let, co mě občas vídal, z něho na mou adresu nevypadlo nikdy víc, než jedno jediné, strohé: Nazdar! A to i tehdy, když jsme se spolu ocitli sami na jednom místě (bylo to v Praze na Uhelném trhu, vidím to jako dnes) a stáli tam, čekaje celou čtvrthodinu oba na stejnou osobu (mého tehdy silně nedochvilného bratra). Poté, co Šlitr můj pozdrav odrazil obligátním Nazdar! a opět zmlkl, začal jsem rozpačitě přešlapovat, minuty se zoufale vlekly a já dostal nakonec na svého spolučekatele děsný vztek, že se mi z mých těžkých rozpaků ani trochu nesnaží pomoct. Bylo mi třiadvacet a končil rok 1968. Tehdy se chování Jiřího Šlitra vůči mně radikálně změnilo. Nedovedl jsem si to vysvětlit. Pracoval jsem tehdy už přes rok jako redaktor časopisu určeného zprvu jen pro pionýry, pak pro všechny děti, a nakonec už zase jen pro pionýry. Jmenoval se Sedmička a mě po prvních nečekaných nových zkušenostech s mužem, který mi v černé buřince silně připomínal pana Tau, napadlo, že by bylo pěkné, kdyby v „naší“ Sedmičce - v rámci Odpovědny Semaforu - odpovídal na otázky dětských čtenářů také on, Jiří Šlitr. Když jsem za ním s tímto návrhem začátkem roku 1969 přišel, moc jsem si od našeho setkání nesliboval. Věděl jsem už tehdy totéž co můj bratr - že Jiří Šlitr má k dětem „tak nějak za roh“. (Později sourozenec napsal, že prý kdykoliv viděl, jak na Šlitra doráží nějaké dítě, stával se dítětem víc on sám; choval se velmi rozpačitě a bezradně.) Po úvodním Nazdar! mi tentokrát ochotně přislíbil nejen, že bude na stránkách Sedmičky rád na otázky dětí odpovídat, ale dokonce, že v rámci našich tehdejších „živých magazínů“ v Divadle Jiřího Wolkera před dětmi vystoupí a bude jim povídat i zpívat! Nevěřil jsem svým uším. Pak jsme si začali telefonovat (připravoval jsem jeho Odpovědnu obvykle po telefonu) a nakonec, považte, se mě jednoho dne zeptal, zda bych ho nechtěl se svou tehdejší ženou na Malvazinkách navštívit! Bylo to krásné letní odpoledne. Šlitr byl doma sám, pohostil nás a vyprávěl o Americe, pochlubil se mi obrázkem, který dostal od slavného kreslíře Saula Steinberga a zavzpomínal si, jak u něj doma v New Yorku obdivoval na stěně podivuhodnou kresbu za sklem, která byla nějak divně pomačkaná. Steinberg mu to prozradil: Když byl nedlouho předtím s Pablem Picassem v Paříži na večeři, zahráli si takovou hru – postupně skládali papír na malé proužky, jeden z nich nakreslil nějakou čáru, pak ji ukryl tak, aby jí vykukoval jen malý kousek, na který ten druhý hned navázal čarami dalšími. Oba tak kreslili dohromady jediný obrázek, aniž by věděli, co z toho vyleze. „No a já měl možnost to, co tehdy dali Steinberg s Picassem při večeři dohromady, vidět na vlastní oči. Nádhernou fantazii dvou velkých umělců…“ Jiří Šlitr byl pojednou mluvný, ochotně mi ukázal album s rodinnými fotografiemi (chtěl jsem nějaký jeho snímek z dětství), a když jsem se rozesmál nad fotkou, na níž je s mladým Miroslavem Horníčkem před objektivem komunálního fotografa, řekl, že když se mi tak líbí, tak ať prý si ji vezmu. To víte, že jsem si ji vzal! Však si ji můžete dneska také prohlédnout. Otázky, které děti Šlitrovi posílaly, byly různé - někdy chytré, někdy velmi naivní. Jiří Šlitr však žádnou z nich nenechal nezodpovězenou. Díky dětské zvídavosti jsem se i já dovídal leccos, na co by mě nikdy nenapadlo se zeptat. Posuďte sami: Víte například, že Jiří Šlitr uměl hrát nejen na piáno, ale také na všechny druhy harmonik, na varhany, na kytaru a že se učil i na trubku a na saxofon? Víte, že neměl rád vařenou mrkev, kedlubny a rajskou polívku? Že nikdy nespletl text písně Co jsem měl dnes k obědu? Že na duchy nevěřil, ale bál se jich? Že ho ve škole bavila nejvíc matematika, deskriptiva a latina? Že sbíral černošské plastiky? Že byl založením samotář a samotu vyhledával? Že přitom měl i své orchestry (první vedl, hrál v něm a skládal pro něj v roce 1945, ještě v Rychnově nad Kněžnou, poslední sestavil v roce 1958 v obsazení: saxofon, trubka, basa, bicí, piáno a vokální trio)? Že měl jako malíř nejradši zelenou proto, že má ze všech barev největší množství variant? Že měl ze všech fotbalistů nejradši idol svého mládí, brankáře Františka Pláničku? A že z klasiků si pro své potěšení nejraději hrál Debussyho a Ravela? To vše a mnoho dalšího prozrazoval na sebe Jiří Šlitr dětem pouhé necelé čtyři měsíce. A pak najednou nebyl. Vzpomínám na to jedno jediné odpoledne u něj doma, na všechna naše pozdější setkání v zákulisí i v šatně divadla Semafor, vzpomínám na naše ranní telefonáty a na nezvyklou lehkost, s jakou mi zodpovídal dotazy malých čtenářů. Co si myslel o té mé někdejší jeho karikatuře – nevím. Styděl jsem se ptát. Když jsem ho později po létech znovu kreslil, bezděčně jsem mu přikreslil dolíček ve tváři i ústa. Najednou mi to šlo. Asi proto, že jsme si spolu nakonec přece jen hezky popovídali. Škoda ovšem, že se předtím na to strohé Nazdar! vyplýtvalo tolik dlouhých let… Když jsem šel hledat obrázky ke svým Vzpomínkám na Jiřího Šlitra, narazil jsem ve svém archivu v zasuté krabici na zapomenuté novinové výstřižky z první poloviny šedesátých let minulého století (že vám to také zní divně, viďte?) Jeden z těch „pokladů“ mi připomněl, že i já jsem kdysi nejednou viděl Jiřího Šlitra s blokem a propiskou v ruce kreslit (dokonce i časně ráno za svítání na jedné liduprázdné staroměstské ulici). Sourozenec mi pak potvrdil, že Jiří Šlitr kreslil v divadle i při schůzích, na zkouškách, když telefonoval – kdykoliv. Nejspíš proto také vznikl následující „interview“, v němž na otázky redakce odpovídal nikoliv slovy, ale kresbičkami. Bohužel, před těmi asi pětačtyřiceti lety jsem si často vystřihoval články z novin, aniž bych si k nim poznamenal, o jaké noviny šlo a ze kterého jsou dne. A tak se stalo, že k následujícímu výstřižku mohu konstatovat pouze, že pochází s největší pravděpodobností z Literárních novin a to nejspíš z posledního čísla roku vydání… Pak tu mám raritku: OKO MLADÉHO SVĚTA! Dvojice S + Š v podobě pomníku od karikaturisty Haďáka. V tomto případě mohu dodat přesný údaj: Haďákův obrázek s básničkou vyšel v Mladém světě č.52, v roce 1961. Jinak, povšimněte si, to jsme celí my - od roku 2005 uběhly už čtyři roky a ten pomník nikde! (Při té příležitosti jsem si vybavil jednu nesemaforskou písničku Pavlíny Filipovské, ve které zpívala: „…až v roce šedesátém šestém už bude všude vážně mír…“ Vidíte? A také nic!) Říká se do třetice všeho dobrého. Tuto třetici uzavírá trojice obrázků, které si přivezl kreslíř Jiří Šlitr v roce 1967 z kanadského Montrealu. Uváděl tam tehdy u příležitosti světové výstavy EXPO 67 Kinoautomat pro děti. On, který - jak už jsem psal minule – si s dětským publikem původně vůbec nevěděl rady! Ty tři kresbičky jsou vlastně Šlitrovy tři kreslené vtípky s podtitulky. Vyšly v časopise Květy, 28. srpna 1967. Oba Jirkové několikrát společně vystavovali. Do katalogu výstavy v Oblastním muzeu v Písku (v květnu a červnu roku 1968) napsali toto společné prohlášení: „Coby tvůrci divadla jsme v našem tisku občas podrobováni kritikám a analýzám, kterým zatím odoláváme. Nejednou nám bylo čísti, že jaksi sortiment, kterým zásobujeme veřejnost, je příliš široký. Psaní písniček nám nikdo neodpírá. Naši fyzickou účast na našich divadelních hrách málokdo. Rozhlasová práce nám bývá schvalována, taktéž film a TV. Máme pocit, že právě malování je považováno za ten luxus, který bychom si neměli dovolovat. Ovšem věc není tak jednoduchá. Zatím co notorický alkoholik má možnost podrobit se určitému léčení a slyšeli jsme i o elektrickém šoku, kterého se dostává v jakémsi institutu kuřákovi, jakmile do sebe vtáhne nikotinový dým, pro lidi stižené potřebou malovat podobné zařízení neexistuje. A my zde prohlašujeme, že nám není dáno dobrovolně se vzdát této činnosti. Výsledky této naší mánie vám dnes předkládáme, pohlížejte na ně jako na dílka dvou komiků, kteří si vzali za cíl rozdávat lidem radost a kteří si občas sami dopřejou trochu radosti a to právě tímto způsobem.“ |
Copyright © z archívu Ondřeje Suchého
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 09. 02. 2009.
Ondřej Suchý
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Dáša Cortésová | |
Helena Štáchová | |
Ivan Rössler | |
Vladimír Just | |
RNDr. Vladimír Vondráček | |
Stanislav Motl | |
Josef Fousek | |
Jan Krůta |