Slavomír Pejčoch-Ravik: Jak to bylo s Romulem a Remem
Rubrika: Publicistika – Historie
Koho jsem potkal cestou (11) |
JAK TO BYLO S ROMULEM A REMEM Jan Masaryk kdysi filozofoval o cestě Čechů do střední Evropy. Povzdechl si, že je na světě takových krásných míst, a ten vůl (vůl pravil), se zastavil zrovna uprostřed Evropy. Tedy na hoře Říp. Nu a Římané začínali pro změnu na Palatinu. Stalo se totiž, že vestálka Rhea Silvia, která měla dodržovat mravní čistotu, otěhotněla. Tvrdila, že otcem budoucích dětí je bůh Mars. Jen toto erotické spojení s nejvyššími božskými sférami snad vestálce zachránilo život. Obě narozené děti však měly být utopeny v Tibeře. Leč vykonavatel trestu oba chlapce, Romula a Rema, ponechal naživu – a obou dětí se pak ujala legendární vlčice, dokud si budoucí zakladatele města neosvojil pastýř, který se postaral o základní vychování „zvlčilých“ dvojčat. Tato legenda, či spíše pohádka, má na Palatinu i svůj hmatatelný důkaz – uchovala se tu bájná jeskyně (Lupercal), v níž vlčice údajně odkojila obě děti. Když Romulus a Remus odrostli, založili na Palatinu město – nedohodli se však na jménu těchto míst. Jak bývalo v antice zvykem, nechali rozhodovat nebeské ptactvo. Removi se objevilo šest supů, Romulovi dvanáct supů. Remus trval na tom, že jeho znamení se objevilo dříve, a tak se hašteřili tak dlouho, až Remus přišel o život a Romulus dal jméno věčnému městu. Ta pověst má mnoho variant a podob, ale Palatin byl možná opravdu první z legendárních sedmi pahorků, na nichž bylo zbudováno město. A máme-li dnes vyjmenovat nejstarší památky, patří mezi ně rozhodně velká stoka, založená již mistry vodního inženýrství, Etrusky. Je to Cloaca Maxima, jejíž ústí snadno spatříme z ostrova na Tibeře. Toto vodní dílo zajistilo vysušení močálů, které se rozkládaly původně v místech, jimž dnes říkáme Forum Romanum. I když se od památníku Viktora Emanuela vydáme místo ke Koloseu cestou, která vede kolem druhé strany „psacího stroje“ dolů k Tibeře, objevíme další ze zachovalých památek. Například Marcellovo divadlo, o němž již byla řeč. Práce zahájil už Julius Caesar, budovu však dokončil pro svého synovce císař Augustus roku 11 před naším letopočtem. Marcello však zemřel dříve, než dosáhl dvaceti let, a tak „teatro di Marcello“ po něm dostalo už jen jméno. I když dnes vidíme už jen trosky někdejší podívané, přesto působí sugestivně a nebylo náhodou, že provedení divadla inspirovalo dokonce i autory Kolosea. Divadlo je členěné arkádami, má v přízemí dórské sloupy. V prvním patře sloupy iónské a ve druhém patře nejbohatší sloupy korintské. Kdysi kruhovité hlediště, zvedající se nad jevištěm, pojalo až 15 tisíc diváků. Mimochodem, i tomuto dílu se stalo to, mnoha jiným stavitelským dílům předtím i potom. Ve čtvrtém století začali části divadla bořit, neboť se stavivo náramně hodilo k budování nedalekého mostu přes Tiberu. Když touto cestou půjdeme ještě dál k řece, spatříme dva další, poměrně zachovalé chrámy. Jednak je to okrouhlý Vestin chrám pocházející z doby okolo roku 100 před Kristem. Zdobí ho 19 korintských sloupů rozmístěných po celém obvodu. V těchto místech je i čtverhranný chrám Mužné štěstěny. Stavěli tu snad již v 6. století, ale dnešní stavba pochází z konce 2. století před Kristem. Její hlavní ozdobou je prosté iónské sloupořadí. Kdysi se tady nacházelo takzvané Forum Boarium, tedy dobytčí trh. Než se dostaneme k vrcholným stavbám antických časů, měli bychom se zmínit ještě o lázních. Že velkých i malých lázniček bylo v Římě kolem tisíce, již víme. Že největší byly lázně Diokleciánovy (420 krát 380 metrů), které zčásti využil pro svůj velechrám Michelangelo, víme rovněž. Mimochodem tyto lázně, otevřené okolo roku 305 měly na 3000 mramorových sedadel. Další, takzvané Caracallovy lázně, měly polovinu míst, ale i v jejich úctyhodných zříceninách vidíme dílo fantastické. Strana čtyřúhelníka činila 380 krát 340 metrů a pro veřejnost byly tyto lázně otevřeny počátkem 3. století. Tak velké budovy bychom dnes – i v evropských zemích těžko hledali. Ve 4. století vedle stovek malých lázniček bylo takovýchto velkých lázní v Římě jedenáct. Dnes tu těchto míst využívají ke koncertům; škoda, že jsem neměl dost příležitosti k návštěvě. Hudba v gigantických zříceninách starověkého Říma dozajista vyvolává neopakovatelné prožitky. CHRÁM VŠECH BOHŮ Jako chrám všech bohů lze přeložit řecké slovo Pantheon. A tak se jmenuje stavba, která návštěvníkovi celou vnitřní atmosférou doslova bere dech. Najednou se totiž přenesete o dvě tisíciletí zpátky a do rozměrů, s nimiž se obvykle nesetkáváme. Původní chrám tu vznikl ještě před narozením Krista, avšak za císaře Hadriána, po roce 120 našeho letopočtu, chrám obnovili. Krom toho má Pantheon dokonalou akustiku. Neslyšíte tu totiž vůbec ozvěnu. Nejsou tu také oltáře, ale jen výklenky, je jich, velkých i m V jedné z knih o významných osobnostech jsem se dočetl, že Raffaelovu rakev otevřeli roku 1833, lebku a kostru nalezli v dobrém stavu. Kohosi však napadlo odlít do sádry otisk pravé ruky. Stalo se tak – a ruka, která už dávno přestala být zázračnou, se rozpadla v prach. A tak ještě jednou postojíte a díváte se vzhůru pohledem, který musel mít vysoko na lešení Michelangelo, když završovali stavbu velkolepé kupole svatopetrské baziliky. A stejným pohledem k vrcholu odměřoval kupoli i F. Brunelleschi, stavitel kupole Florentského chrámu. Je téměř k nevíře, že se Pantheon uchoval v původní majestátnosti i s krásnou původní mramorovou dlažbou. Rozhodně k tomu přispěl fakt, že císař Phokas (či Pokas) předal roku 608 nebo 609 chrám katolické církvi, jmenovitě Bonifáci IV. Proto, jak píše Stendhal, „tak málo utrpěl, že se nám jeví takový, jak jej viděli Římané“, a dodává: „Jaká škoda, že se v roce 908 církev nezmocnila všech pohanských chrámů! Antický Řím by dnes stál téměř celý.“ |
Výběr fotografií a koláže pro Pozitivní noviny © Olga Janíčková
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 19. 04. 2008.
PhDr. Slavomír Pejčoch – Ravik
Další články autora
- Slavomír Pejčoch-Ravik: Jak číst bibli? / První lidé (2)
- Josef Hlinomaz - Slavomír Pejčoch-Ravik: O ušlechtilosti lidstva a košatosti světa
- Slavomír Pejčoch-Ravik: Rozhovor se zrcadlem (4/4)
- Josef Hlinomaz - Slavomír Pejčoch-Ravik: Vyprávění o trpaslících a kýči vůbec
- Slavomír Pejčoch-Ravik: Biblické příběhy (5) - Židé dostávají zákon
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Ivan Kraus | |
JUDr. Ivo Jahelka | |
Milan Markovič | |
RNDr. Vladimír Vondráček | |
Helena Štáchová | |
Vladimír Just | |
Blanka Kubešová | |
Jan Krůta |