Josef Čermák: Janáček ušima toronských kritiků
Rubrika: Publicistika – Historie
Janáčkovy opery - a to platí především o jeho poslední opeře Z mrtvého domu - na světové hudební fórum pronikaly pomalu. V kanadském Torontu byla tato opera poprvé provedena až letos. S plánováním její inscenace se začalo už před lety. Janáček totiž patřil mezi oblíbence nedávno tragicky zemřelého (vracel se s rodinou z dovolené, po přistání na torontském letišti ho ranila mrtvice a cestou do nemocnice zemřel) šéfa Kanadské opery Richarda Bradshaw. Bradshaw (otec nového sídla opery) Janáčka považoval za druhého největšího hudebního skladatele dvacátého století, hned za svým krajanem, Benjaminem Brittenem a v Torontu uvedl všechny Janáčkovy opery s výjimkou té poslední, jejíž hudbu obdivoval nejvíc. O premiéře 2.února přinesly kritiky hlavní torontské deníky. Titulky kritik- Toronto Star (John Ferauds): Milovníci divadla před obtížným úkolem opery z vězeňského tábora; The Globe and Mail (Robert Everett-Green): Řídká směs něhy a krutosti; National Post (John Keillor): Inscenace vyvolává hrůzu vězeňské cely. John Ferauds ve Staru píše: Návštěva sibiřského vězeňského tábora asi není ideálním hudebním požitkem. Ale ti, kteří přijmou výzvu Kanadské operní společnosti, najdou hodně k milování na této torontské premiéře...Novela Fjodora Dostojevského líčí nelidskost člověka k člověku, počínaje nejmocnějšími a konče nejnižším zvrhlíkem. O Janáčkově hudbě píše: John Keillor v National Post se zabývá nejvíc Janáčkovou hudbou: "Omezenost operní dramaturgie a její neschopnost zachytit groteskní brutalitu nijak neumenšuje tuto inscenaci... Krutost je psychologická a Kanadská operní společnost vyhmátla jedinečnou velikost této opery. Ve většině případů opera o vězení by byla nudná; film a román znásilnění a vraždu přibližují lépe... Ale Janáčkova schopnost vniknout do citového světa svých postav vytváří nezapomenutelné scény, například když vězeň popisuje, jak a proč zabil svoji ženu - jak se jeho příběh rozvíjí, hudba podpírá každý kousek vypravěčovy lehkomyslnosti, děsu, zuřivosti, hanby, chlípnosti...až jeho vina je zřejmá jako ruce na našem těle. A to vše je tvořeno hudbou, která zůstává jedinečná a přístupně tonální... Všichni tři kritici věnují pozornost scénáři - Everett-Green: vycházející diváci se dohadují, co to vlastně viděli a o co vlastně šlo. Opera je založena na Dostojevského fikčním popisu sibiřského vězeňského tábora ...skladatel si vybral, co se mu hodilo ...opera nemá zápletky...mezi dialogy skladatel zasadil přísloví a básnické obraty...mně se nejvíc líbil obrat (přeloženo z angličtiny): "Jak po Tobě toužím, zatímco - pláče - sedím na černém koni". Everett-Green připomíná, že opera byla poprvé v Americe uvedena teprve v roce 1990, ale dnes patří mezi opery, které prostě v repertoáru nesmí chybět; že opera byla inscenována Patricem Chéreau a Pierrem Boulez, jejich první inscenace od roku 1976, kdy v Bayreuthu uvedli Wagnerův cyklus, který vítězně prošel světem. |
Originální ilustrace pro Pozitivní noviny © Olga Janíčková
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 22. 02. 2008.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
PhDr. Jiří Grygar | |
Miloslav Švandrlík | |
Dáša Cortésová | |
JUDr. Ivo Jahelka | |
Blanka Kubešová | |
Ondřej Suchý | |
Josef Fousek | |
Vladimír Just |