Máte doma dítě, které chodí do čtvrté třídy základní školy? Jestliže ano, pak určitě budete vědět, o čem píšu. A vy, kteří jste školním učebnicím již dávno odrostli, vězte, že se v této oblasti dějí věci, nad kterými nezbývá než kroutit nevěřícně hlavou.
Dcera mi přinesla pracovní sešit k učebnici VLASTIVĚDY pro 4.ročník základních škol s tím, že potřebuje pomoci. Naivně jsem si myslel, že bude chtít poradit něco jako, kde na mapě republiky leží Krkonoše a Šumava. Ale ouvej …
Tušíte vy vůbec, co dnes chtějí učitelé za domácí úkol po cca desetiletých dětech?
Tak třeba:
- Zjisti, jak často se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. - Zeptej se rodičů, kolik politických stran má v současné době zastoupení v Parlamentu České republiky, a napiš, které strany to jsou. - Zjisti, v kterém roce se konaly poslední volby do zastupitelstva obce, v níž bydlíš, a kdy budou další.
Věřím, že pro mnoho rodičů to jsou otázky, na které budou sami obtížně hledat odpověď. Dobře jim tak. Tyhle otázky jsem tedy řešil minulý týden. A dnes po mně Kristýnka chtěla vědět další lahůdku:
- Představ si, že se má ve vaší obci rozhodovat o tom, jestli se letos bude stavět nové sportovní hřiště, nebo zda se opraví zdravotní středisko. Na stavbu obou objektů současně nejsou peníze, je třeba rozhodnout, co bude potřeba dřív. - O kterých otázkách by mělo obecní (městské) zastupitelstvo přemýšlet dříve, než se rozhodne?
To jsou nepochybně sugestivní otázky hodné filozofa.
A tak jsem jen tak ze zvědavosti zabrousil na otázky, které mě čekají příště, abych se na ně mohl s předstihem připravit a nevypadal před svojí dcerou jako neinformovaný blbec.
- Jaký by měl být člověk, kterého bys vybral(a), aby rozhodoval o společných věcech? Co by měl umět a znát? - Koho ze své obce bys zvolil(a) do obecního zastupitelstva? Proč?
Koho bych volil do obecního zastupitelstva, to ani já vážně netuším…. Netuším to ani den před volbami, natož rok, dva nebo tři roky (kdy že to vlastně ty příští komunálky budou?) před nimi. A fakt, že se na to ptá školní učebnice desetiletých dětí, mi připadá přinejmenším úsměvný. Zřejmě jsou autoři dotyčné příručky přesvědčeni o tom, že rodiče nemají večer nic jiného na práci, než zjišťovat pro své - a nesporně ZA SVÉ - děti informace, z nichž se jistě dozví mnoho nového i sama paní učitelka. Takže on je to vlastně úkol pro rodiče, aby se jim nezkrátily žíly …
Každopádně respektuji snahu dnešních pedagogů formovat budoucí uvědomělé voliče osm let před tím, než budou mít vůbec možnost „jít za plentu“. Ony sice už v té době budou u moci úplně jiné strany, než jaké - coby děti plenkám sotva odrostlé - vyplňovali ve čtvrté třídě, ale koho to zajímá, že?
Co mě však děsí je představa, co po našich školáčcích budou chtít "školní osnovatelé" v páté třídě. Že by nějaké nejnovější lahůdky z kvantové fyziky? Tak na to už budu krátký i já. Ale možná se zeptám na odpověď svého medvídka…. |