České muzeum hudby, sídlící v budově bývalého kostela sv. Máří Magadalény, je výjimečným prostorem se specifickou atmosférou, která na nás dýchne hned při vstupu do jeho dvorany. Pro autorku výstavy Zaniklé chrámy – Živá hudba Dagmar Štefancovou byl objekt muzea natolik inspirující, že si položila otázky: Kolik kostelů již z mapy města zmizelo? Kolik jich bylo přestavěno a k čemu dnes slouží? Ale především - Jaká hudba se v nich provozovala?
Pozvánka na prohlídku po zrušených pražských kostelech je lákavá jak pro zájemce o starou Prahu, tak pro milovníky hudby z řad veřejnosti. Trasa pomyslné procházky nás vede z Malé Strany přes Staré Město a Nové Město na Hradčany. Z těchto čtyř nejstarších pražských částí jsou vybrány přes dvě desítky objektů, o jejichž hudebním životě se dochovaly aspoň určité zprávy: Na prvním místě již zmíněný kostel sv. Máří Magdalény, dále klášter cyriaků s kostelem sv. Kříže, Norbertinum, kostely sv. Anny a sv. Michala na Starém Městě, kaple Božího těla z dnešního Karlova náměstí nebo kostel sv. Rocha na Strahově. Výstavnímu projektu předcházelo podrobné studium archívních materiálů sakrálních prostor. U mnohých pořadatelé prezentují dosud nepublikovaná fakta i zatím neznámé exponáty. Výstava je prvním pokusem zdokumentovat materiály z oblasti duchovní hudby, historickými převraty rozptýlené a leckdy zničené. Ukázat zajímavé hudebniny, podkreslené reprodukovanou hudbou, však pořadatelům nestačí. U každého objektu můžeme tedy vidět jeho historickou podobu a zároveň lokalizaci v síti dnešních pražských ulic. Důležitou roli zde hrají historické plány Prahy, dobové rytiny a drobné předměty z archeologických výzkumů. Kromě Českého muzea hudby se na výstavě podílí ještě třináct institucí včetně Národní knihovny, Národního archívu, Královské kanonie premonstrátů na Strahově, archeologické společnosti Archaia Praha a Muzea hlavního města Prahy.
Variabilitu expozice zaručují originální písemné hudebniny z 15. – 16. století a předměty doby ještě starší, které při nasvícení a okolních změnách teploty trpí. Proto jsou během výstavy měněny a u jiných pořadatelé obrátí aspoň stránky. Při opakované návštěvě tak můžeme spatřit jiné exponáty. Konkrétně například dva barokní antifonáře z kostela sv. Máří Magdalény, jež se prostřídají, nebo téměř neznámý kodex pražských zlatníků z kaple sv. Eligia, jež bude nahrazen pergamenovým antifonářem z 15. století. V případech, kde originál nelze vystavit, uvidíme faksimile nebo fotokopie. Procházka končí v autentickém prostoru: v opravdových kostelních lavicích je možné posedět a zaposlouchat se do hudby a zároveň potěšit oko starými hudebními nástroji nebo obrazy. S výběrovým katalogem v ruce to bude správná chvíle seznámit se s celým prostorem. Pro zvídavé je připraven slovníček méně obvyklých výrazů, s nimiž se setkáváme v doprovodných textech.
Sjednocující myšlenkou výstavy, sahající od dob románských až po současnost, je ukázat, že duchovní hudba znamenala pro českou kulturu pramen toho nejlepšího, co v hudebním světě existovalo. Že se důležité produkce dříve odehrávaly v místech, kde dnes projíždějí tramvaje nebo mnozí úspěšně prosperují. A že pokud kostely ještě stojí na svých místech, je naší plnou zodpovědností si jejich minulost architektonickou a hudební stále připomínat a jejich prostory adekvátně využívat. V kontrastu i ve shodě slov „zaniklý“ a „živý“. Procházka výstavou proto končí sálem, jímž vstupujeme do ryzí současnosti a kde se kříží soudobé architektonické výzkumy s dokumentací kostelů z 19. a 20. století, novější i nové koncertní provedení velkých skladeb s duchovní tématikou. Tečkou za celou expozicí je moderní animovaný pořad Martina a Marcela Steckerových, který oslovuje i nejmladší generaci. Série koncertů živé hudby, souborů Callegium Marianum, Fraternitas Literatorum, Harmonia delectabilis a Vangantes, komentované prohlídky či přednášky a v prohlídce výstavou poslechový průvodce v české a anglické verzi – to je malý výčet doprovodného programu.
Zaniklé chrámy – Živá hudba v Muzeu České hudby 5. října 2007 – 4. února 2008.
Dle tiskových materiálů zpracovala Olga Szymanská |