Miriam Kantorková - Zdeněk Pošíval: Vichřice s něžnou duší
Rubrika: Publicistika – Rozpravy ZP
| ||
Je téměř neuvěřitelné, že se tak živelné a takříkajíc plnokrevné herečce podařilo unikat bulváru a nemít přitom za sebou ani žádné skandální odhalení. Tím nechci říci, že by si bulvár nedokázal najít a znectít i neviňátko: znám několik žen, jež se samy bulváru nastavují, neboť učinit něco kloudného ani nedokážou. Existuje ovšem mnoho žen, jež ve svých oborech dosahují znamenitých výsledků, a přitom umí čelit mediálním senzacím tak, že jim prostě nic nenabízejí. | ||
MIRIAM KANTORKOVÁ herečka laureátka Ceny za celoživotní mistrovství v dabingu Narodila se 13. března 1935 v Praze. Od dětství hrála v rozhlasových hrách, nicméně na popud své maminky studovala zpěv a hru na klavír na pražské konzervatoři. Během tohoto studia hrála ochotnicky divadlo. Po absolutoriu konzervatoře vyučovala dva roky hudební výchovu (klavír), teprve poté se stala herečkou, zpěvačkou a konferenciérkou v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého, zároveň dálkově studovala herectví na DAMU. Spoluzakládala Poetickou kavárnu Viola (dnes Divadlo Viola), hrála v Maringotce, hostovala v Divadle Na zábradlí a nakonec zakotvila v Divadle E. F. Buriana, kde působila až do jeho oficiálního zrušení. Dnes vystupuje s různými divadelními soubory, účinkuje v rozhlase, ale hlavně dabuje zahraniční filmy. V Přelouči (rodišti Františka Filipovského) obdržela v září od Herecké asociace Cenu za celoživotní mistrovství v dabingu a vstoupila do Dabingové síně slávy. Během své kariéry si zahrála několik desítek filmových a televizních rolí, mezi její nejznámější role patří účinkování ve filmu Romance pro křídlovku nebo ve snímku Kladivo na čarodějnice. Z nedávných televizních rolí je třeba zmínit účinkování v Kristove roky, Zlaté svatbě a v Ordinaci v růžové zahradě. Je sestrou maratonce MUDr. Pavla Kantorka a sestřenicí známého karikaturisty RNDr. Pavla Kantorka. | ||
ZP •• Jak to, že pořád pracuješ takříkajíc »na plné pecky«? Relaxuješ vůbec? Pokud ano, co a jak přitom děláš? Samozřejmě, že relaxuji, jinak bych nemoha pracovat na plné pecky, jak říkáš. Mám chalupu v Podkrkonoší a zahrádku pod mamince za Prahou. A tam si odpočinu při práci jiného druhu. ZP •• Prošla jsi několika divadly a mnoha inscenacemi. Na které představení vzpomínáš nejraději? Všechny role, co jsem hrála, jsem měla ráda. Byly velké, střední a malé. Ale i malou rolí můžete upoutat a svým projevem zastínit tu velkou. Vzpomínám na Marjutku ze hry Balada o poručíkovi a Marjutce. Je to zdramatizovaná Lavreněvova povídka Jednačtyřicátý, hra pouze o dvou hercích v divadle DEFB. Za Marjutku jsem obdržela Cenu literárního fondu. ZP •• Totéž se dá uvést i jako otázka o filmování, mně si však uvízla v paměti v roli Tonky z vynikajícího filmu Romance pro křídlovku. Není to jenom proto, že v době natáčení, oproti dnešku, kdy se na obrazovce producírují nahotinky už od rána, byl akt ženy považován ve filmu za cosi výjimečného a společensky odvážného. Vzpomínám si, že v českém filmu Prstýnek se na pár vteřin objevila v přítmí exteriéru u rybníka a jen zezadu obnažená herečka Vlasta Fabiánová a do kin se hrnuly davy. I já se o to pokusil, ale nepustili mě do hlediště, neboť mi ještě nebylo patnáct. Ty ses o pár let později objevila ve vzrušujícím, leč decentním záběru při koupeli v řece: z tvého vyprávění ovšem vím, že při natáčení šlo o vzrušení zcela jiného druhu, což čtenáře jistě zaujme. Principielně šlo však o to, že scéna byla součástí výsostně uměleckého díla, v němž nahota nebyla erotickou samoúčelností, ale organickou vizuální komponentou Hrubínova básnického díla. Bože, to už je vzpomínka na minulé století. Ano, je to jeden z nejkrásnějších mých filmů, jež jsem natočila, a asi také proto, že to byla jedna z mých prvních výrazných rolí. Samozřejmě, že následovaly i další: televizní inscenace i televizní filmy a barrandovské snímky. Scéna z filmu Romance pro křídlovku, o níž mluvíš, se točila v létě 1966, které bylo deštivé a studené a řeka Sázava byla pár dní kalná. Peřeje, které tam hrály hlavní roli, nebyly vůbec, voda měla snad jenom 8 stupňů a já s Hanzlíkem jsme se třásli jak osiky a klepali zubama. No, prostě hrůza! Takže žádné erotické vzrůšo se nekonalo: předstíralo se. ZP •• Pozitivní noviny několikrát zmínily stoleté výročí narození básníka Františka Hrubína, (* 17. 9. 1910), jež jsme nedávno oslavili. Myslím, že by nebylo od věci připomenout si i cosi z jeho poezie.
ZP •• Nahota člověka v uměleckém díle rozhodně není pohoršlivá, což uznává i většina pruderních společností.
Foto © osobní archiv M. Kantorkové | ||
Příště: STRŮJCE DISKOTÉKY V ČESKÉM ÚDOLÍČKU O Honzovi Benešovi, hudebním redaktorovi a někdejším věhlasném diskžokeji, též o tom, jak začínala diskotéková vystoupení a zábava u nás, o rozhlasových hudebních pořadech i o jeho osobní vášni k exotické gastronomii. | ||
Dosud uveřejněné |
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 18. 10. 2010.
Zdeněk Pošíval
Další články autora
- Zdeněk Pošíval: Na přítele Mirka Plzáka budu vzpomínat s nesmírnou vděčností
- Zdeněk Pošíval: Vůně čerstvých pilin, chleba a medu (7)
- Honza Beneš - Zdeněk Pošíval: Strůjce diskotéky v českém údolíčku
- Ludvík Klobása - Zdeněk Pošíval: Soudy, nikoliv poslední
- Miloš Robert Radosta - Z.Pošíval: Duše jednoho domu
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Karel Šíp | |
Ivan Rössler | |
Dáša Cortésová | |
Zdeněk Pošíval | |
Jan Vodňanský | |
Miloslav Švandrlík | |
Josef Fousek | |
Ladislav Gerendáš |