Olga Szymanská: 200 dm3 dechu
Rubrika: Publicistika – Doporučení
200 dm3 dechu. Tolik vzduchu je potřeba, aby nafukovací objekty dostaly zamýšlený tvar a při hře vydávaly zvuk. Aby s nimi děti i jejich rodiče vedli dialog. Foto © CZECHDESIGN.CZ |
PETR NIKL: DIALOG S MAMINKOU Známý výtvarník, divadelník a ilustrátor vede prostřednictvím svých obrazů, kreseb a loutek umělecký dialog s tvorbou své matky Libuše Niklové. Představuje tak základní inspirační zdroje své osobité tvorby. Petr Nikl (ročník 1960) již jako dítě kreslil do červených cihel funkcionalistických domů rodného Baťova Zlína. Od raného dětství se v jeho povaze mísila sebezáchovná bázlivost s jemnou provokací. Tvůrčí prostředí domova mu vtisklo smysl pro hru a zábavu. Vysoko položeným hlasem často přednášel i zpíval, kladívkem zkoušel Ťukat do rytmu. Studium hry na klavír skončilo spíše kolapsem – u nástroje ho nejvíce zajímalo, z čeho a jak je tvořen, ne jaké vydává tóny. Výtvarný kroužek pod vedením J. Pekárka zpřesňoval budoucímu výtvarníkovi domácí výsledky pozorování a vypěstoval v něm smysl pro vášnivé pozorování. Petr Nikl čerpal svou představivost a inspiraci ze tří zdrojů. V ateliéru otce, akademického malíře často napodoboval jeho stylizaci: za zvuků hudby z filmů a gramodesek se Skupovým Spejblem a Hurvínkem kreslil kubisticky formované tváře. Druhým zdrojem se stal jeho vztah ke kulovitým tvarům, který vycházel z tehdejšího prostředí designu a především z vlivu výtvarné stylizace matky – návrhářky hraček: její modely a realizace jsou pro něj dodnes inspirací jeho tvorů a tváří v kolových kompozicích. „Bylo jim třeba nafouknout ,duši´, aby se zjevil jejich tvar. Některé mám dnes stále nafouklé tehdejším dechem.“, říká sám autor. Třetím zdrojem byl sklep zlínského domu, kde pobýval dědeček – zlepšovatel a dřevomodelář, pracující celý život pracoval u Bati (za druhé války například vylepšil design plynové masky). Sklep, provonělý klihem a dřevem: v něm později vnuk vytvářel většinu svých loutek. Petr Nikl má za sebou řadu domácích a zahraničních výstav a projektů, například putovní výstavu Orbis Pictus, hudební i divadelní představení, televizní dokumenty a rozhlasové pořady. Byl zakládajícím členem skupiny Tvrdohlaví. Na kontě má ilustrace knih, z nich především velmi krásný Hiršalův slabikář. Pro výstavu, připravenou Památníkem národního písemnictví a Uměleckoprůmyslovým museem, připravil expozici v Letohrádku Hvězda – v jejím půdorysném hvězdicovém tvaru, autorovi velmi blízkém. V jejím středu je instalace zvukových předmětů a objektů, sály (cípy hvězdice) jsou věnovány jednotlivým portrétům jeho předků. S nimi vždy vede dialog přes svou matku – ve vztahu k předkům vždy v její jiné roli, k němu v její roli jediné a zásadní. Výstava je velmi čistě pojatá a téměř – jak jinak – až „zvukomalebná“. Doprovázejí ji audiovizuální pořady a hudební improvizace autora a přátel. Letohrádek Hvězda (31. března – 30. května 2010) Při zahájení obou výstav proběhly koncerty Petra Nikla s hudebními tělesy a písničkáři. Foto © www.petrnikl.cz |
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 11. 04. 2010.