Pavel Loužecký: OSOBNÍ DOPORUČENÍ - dosud nedoceněný reklamní fenomén

Rubrika: Publicistika – Doporučení

Snad každý z nás se setkal s pojmem OSOBNÍ DOPORUČENÍ. Většinou chápeme, co si pod ním představit, ale obávám se, že jen málokdo dokáže docenit, jak mocný reklamní, propagační, marketingový a prezentační nástroj držíme v rukách, aniž bychom to tušili. A co hůř – aniž bychom byli schopni a ochotni využívat ho ve svůj prospěch.

Já však považuji za naprosto alarmující fakt, že téměř nikdo nemluví o tom, že z hlediska prezentace čehokoli se jedná o jednu z nejlevnějších a obchodně nejúčinnějších forem reklamy.

NEVĚŘÍTE?

Pokusím se vás přesvědčit na vzorovém příkladu. 
Karel se potká se svým dlouholetým kamarádem Zdeňkem, který mu mezi řečí nadšeně sdělí, že byl právě na skvělé dovolené s jedinečnou cestovní kanceláří ABC. Zdeňkovo vyprávění Karla nadchne, takže se po příchodu domů podívá na stránky cestovní kanceláře ABC, ukáže je manželce a řekne jí, co mu dnes vyprávěl Zdeněk. Oba manželé se pak bez většího rozmýšlení rozhodnou realizovat svou dovolenou právě s touto cestovní kanceláří. Proč? Co se stalo?

Bezvadně zafungoval reklamní fenomén zvaný OSOBNÍ DOPORUČENÍ.

1/  Co považuji za nejdůležitější? Bylo to právě Zdeňkovo osobní doporučení, které Karla přimělo smazat své vlastní pochybnosti o serióznosti, kvalitách i referencích třeba i poměrně neznámé cestovní kanceláře, protože mu ji doporučil jeho přítel, kterému věří.
Je totiž vysoce pravděpodobné, že při hledání jiných nabídek cestovních kanceláří by Karel narazil na celou řadu dalších cestovek se zdánlivě výhodnější nabídkou, kde již hrají významnou roli vjemy, jež člověk „nemá ve své režii“, jako jsou například ceny, slevy, výhodné nabídky na poslední chvíli, ale také grafické zpracování nabídky, nejrůznější lákadla v podobě doprovodných zájezdů, skvěle vypadající objekty na fotografiích atd., přičemž každý dobře ví, že realita může být (a většinou také bývá) úplně jiná.

2/   Karlův přítel Zdeněk si pobyt s touto cestovkou v roli „předskokana“ sám na vlastní kůži prožil a osobně si (i za Karla) ověřil, že to bezvadně funguje.

3/  Kdyby zájezd s touto cestovní kanceláři nebyl skutečně kvalitní, Zdeněk by ho Karlovi nikdy nedoporučil, respektive nebyl by z něho tak evidentně nadšený.

4/  Díky spokojenému Zdeňkovi a jeho osobnímu doporučení, které dal Karlovi, získala cestovní kancelář dalšího klienta, aniž by Zdeňkovi za tuto ideální reklamu zaplatila jedinou korunu.

Teď si možná řeknete: To chápu! Ale co je na tom tak zvláštního? To je přeci normální...! Když se mi něco líbí, tak to doporučím dál.

A přesně v tom se mýlíte!

Dokázat totiž v lidech probudit touhu a potřebu, aby svým přátelům a známým doporučili vaše výrobky či služby sami, dobrovolně a s kýženým efektem nadšení spokojeného zákazníka, je obrovské umění.
A vůbec k tomu nestačí mít jen kvalitní výrobek nebo službu, byť je to samozřejmě ten nejdůležitější předpoklad budoucího úspěchu.

Ostatně nejlépe o tom mluví Godfrey Harris ve svých dvou knihách OSOBNÍ DOPORUČENÍ aneb ZÁKAZNÍCI MLUVÍ ZA NÁSOSOBNÍ DOPORUČENÍ aneb ZÁKAZNÍCI MLUVÍ ZA NÁS NA INTERNETU. Opravdu vám vřele doporučuji si tyto knihy koupit a pozorně přečíst. Pak určitě pochopíte, o čem mluvím.

                 


PREZENTACE S OSOBNÍM DOPORUČENÍM

Je-li však samotné OSOBNÍ DOPORUČENÍ konkrétním výsledkem určitého, předem dokonale promyšleného, reklamně-prezentačního procesu, který se skládá z mnoha faktorů, pak PREZENTACE S OSOBNÍM DOPORUČENÍM je nesporně jednou ze základních forem, které mohou k osobnímu doporučení vést.

PREZENTACI S OSOBNÍM DOPORUČENÍM si totiž můžete – díky značce LOUŽECKÝ.CZ - nechat vyrobit a koupit jako samostatný reklamní produkt.

Je to v podstatě nová služba pro podnikatele, kteří nemají čas, předpoklady nebo zájem se zabývat výrobou takovéto prezentace, ale rádi by jí za velmi výhodných finančních podmínek získali.

    

NEJHORŠÍ JE NAPSAT NĚCO O SOBĚ, O SVÉ FIRMĚ NEBO PROJEKTU...

Člověk má totiž dojem, že buď není o čem mluvit, nebo naopak - že všechno už bylo řečeno, že všichni všechno vědí, případně že to či ono není důležité. Zatímco to, co samotný majitel za důležité považuje, mnohdy nikoho příliš nezajímá.

Otázka zní: Proč tedy nenechat někoho jiného, aby napsal něco on o nás? Z jeho nezávislých úst nebude prakticky nic vypadat jako vlastní vytahování se či sebepochlebování, a my to navíc můžeme směle „prodávat“ jako NEZÁVISLÉ DOPORUČENÍ, jako naši kladnou referenci, kterou někdo vytvořil o nás.

To, co na první pohled vypadá snadné (tedy napsat článek o sobě), se v praxi rychle stává pro většinu lidí noční můrou, zlým snem a téměř neřešitelným problémem.

Ono totiž téměř bez výjimky platí, že cokoli napíšete sami o sobě v reklamním slova smyslu, bude to vypadat, jako že se vytahujete, že nejste dostatečně sebekritičtí, nebo že se přeceňujete, v nejhorším případě si o vás bude konkurence a vaši zákazníci myslet, že účelově lžete ve svém vlastním, ryze obchodním zájmu.
A když totéž napíšete vy sami jako neznámá nebo dokonce anonymní osoba, ještě tento dojem zvýšíte a negativně podtrhnete, protože to bude působit naprosto nedůvěryhodně a neprokazatelně.

Jediným schůdným řešením tak zůstává vložit tento úkol do rukou někoho, kdo se na tuto činnost nejen specializuje, ale také má již vytvořené SVÉ JMÉNO a ZNAČKU, která je (stává se, bude...) opravdovou ZÁRUKOU KVALITY.

Nic na tom nemění ani fakt, že i tuto službu v podobě OSOBNÍHO DOPORUČENÍ si prakticky kupujete. Je to totiž stejné, jako když o vás napíše oslavný článek nějaký prestižní časopis. Jeho čtenáře také nezajímá, že jste si tuto svoji prezentaci v něm koupili nebo za ní zaplatili reklamní plochou na jiném místě časopisu. Čtenáře zajímá v první řadě obsah, značka, jméno, kvalita doporučení a celkový dojem. 

 

Foto © archiv autora

Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 02. 09. 2009.