Anna Neborová - Ivo Fencl: Oskar byl mé vlastní psisko...

Rubrika: Publicistika – Rozhovory

Rozhovor s výtvarnicí a ilustrátorkou Annou Neborovou

Narodila se roku 1968, v letech 1987-94 vystudovala Akademii výtvarných umění v ateliérech Jiřího Ptáčka, Jiřího Sopka a Bedřicha Dlouhého a díky i zde vzniklému stylu malby bývá někdy řazena do tzv. neopopu, který připomíná plakátovou tvorbu hraničící s fotografií.
Ovlivněna však je spíš jemně ženským neorealismem a blízka malíři amerického velkoměsta Edwardu Hopperovi (který se inspiroval filmy) a německému malíři Neo Rauchovi.
Už koncem tisíciletí se proslavila cyklem Tiché útoky, jenž krásně dokládá její fotografické vidění (zparodovala kult umělé krásy modelek) a který možná i připomíná, že výtvarnice je dcerou fotografa Leoše Nebora.
Annina autorská knížka Oskar a Mimi (2004) vyšla také v korejštině. Pozor však, knížka Golem, která jí bývá také připisována (vyšla i anglicky nebo německy), je ve skutečnosti dílem Anniny matky Hany Neborové.
•  Anno, máte za to, že jste byla pro malování stvořena od dětství?
Snad ano. Vždycky jsem si ráda kreslila, malovala, nebo něco vyráběla.

•  Měla jste tenkrát oblíbeného ilustrátora?
Spoustu. Ale tenkrát jsem samozřejmě neznala ilustrátory. Byly to jednotlivé knížky, které jsem milovala.

•  A to?
Děti z Bullerbynu a Z deníku kocoura Modroočka (Helena Zmatlíková), Neználek (Jaromír Zápal), Broučci a Zahrada (Jiří Trnka)... A taky jsem měla moc ráda Andersenovy pohádky, které jsem vlastnila v krásném vydání s kresbami Hanse Tegnera.

Anna Neborová

•  Co jste si oblíbila později?
Když jsem knížky pro děti přestala dostávat, začala jsem si je kupovat sama. Na gymplu, a to už jsem ilustrátory samozřejmě vnímala - Markétu Prachatickou a její Alenku v říši divů, Tove Janssonovou s jejími muminky (pišme s malým m) a taky se mi konečně začala líbit Květa Pacovská, kterou jsem v dětství vyloženě neměla ráda.

•  Kdybyste z toho měla dnes ohněm vynést jedinou knížku, která by to byla? Co za autora?
Astrid Lindgrenová a Děti z Bullerbynu. Mám dnes pocit, že jsem to četla pořád dokola.

•  Ale k vaší tvorbě. Jak jste vymyslela holčičku Mimi a její toulavé psisko Oskara?
Oskar nebyl ve skutečnosti toulavé, nýbrž mé vlastní rozmazlené psisko. Pořád se motal kolem a lehal si mi před malířský stojan, a tak bylo jen otázkou času, kdy se přesune do nějakého příběhu, Oskárek...

•  Mimochodem, a co asi dělá zrovna teď? Roste ještě?
Už skotačí někde nahoře – s Nebeskou kočkou, ale vypadá to, že jeho nástupce Albert bude taky docela inspirativní.

•  Jak inspirativní byl třeba váš vysokoškolský profesor pan Sopko? Jak vzpomínáte na další pedagogy z akademie? Myslíte, že vás některý ovlivnil výrazněji?
Obecně vzpomínám ráda na akademii a profesoři, ale i spolužáci mě určitě nějakým způsobem ovlivnili. Ano, rok jsem byla u profesora Sopka, ale nejdéle v ateliéru profesora Bedřicha Dlouhého, kde jsem i končila, takže měl na mě logicky největší vliv.

•  Jsou podle vašeho knihy, které se takříkajíc nemají ilustrovat, protože tím ilustrováním ničíte svobodu představivosti každého z jejich čtenářů?
O takové knize nevím a spíš si myslím, že to je otázka citlivého výběru ilustrátora.

•  Vraťme se tedy raději do praxe. Jak jste přistupovala k práci na Slabikáři (2007) Petra Borkovce? Měla jste třeba před očima i dávný slabikář vlastní? Anebo slabikáře jiných dětí?
To ani moc ne. Ale viděla jsem některé moderní zahraniční slabikáře, které se mi líbily. Nakladatelství chtělo mít v knize jak ilustrace, tak i fotografie, a já se pokusila tyto prvky propojit formou koláže, ale musím přiznat, že jsem k práci přistoupila se značnou dávkou naivity, jelikož jsem si nedokázala představit, co to znamená vyhovět všem požadavkům didaktických odborníků.

•  Co to vlastně znamená?
Výtvarná stránka se musí podřídit na můj vkus někdy až příliš.

•  Byla jste mimo jiné oceněna i za knížku Červený panáček, což je soubor 366 pohádek Jany Pohankové (2002). Díky čemu jste se dostala k téhle publikaci a u kolika z těch příběhů jste obrázek prostě vzdala?
Ke krátkým pohádkám Jany Pohankové jsem kdysi vytvořila jen několik ilustrací na zkoušku a když se textu ujalo nakladatelství Brio, zúčastnila jsem se konkursu na ilustrátora a vyšlo to. Nebylo ale zadáním ilustrovat všechny pohádky. Úzce jsme spolupracovaly s grafičkou Klárou Istlerovou, snažily se, aby jednotlivé dvoustrany vypadaly kompozičně dobře a jsem ráda, že dneska si už hodně nakladatelství uvědomuje, jak je postava dobrého grafika pro knížku klíčová.

•  Jaké další knížky byste si asi tak přála ilustrovat?
Alenku v říši divů, Medvídka Pú anebo Čaroděje ze země Oz, což by ale byly velké výzvy.

•  Na čem pracujete místo toho, i když ráda?
Právě ilustruju básničky Radka Malého pro nakladatelství Meander. Prvně v životě tak dokončuju ilustrace v počítači a baví mě to. Proč? Nerada dělám věci pořád stejně. 

Děkuji za rozhovor.
Video z vernisáže obrazů malířky a ilustrátorky Anny Neborové v říčanské galerii Kotelna najdete zde.    Zdroj: Říčansko info

Foto © archiv autora

Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 06. 09. 2009.