Ladislav Pešek: Tvář bez masky
Rubrika: Publicistika – Co je psáno...
Když jsem před mnoha lety našel v antikvariátu knihu Ladislava Peška TVÁŘ BEZ MASKY, vzal jsem jí do ruky se stejným zájmem, s jakým se vždy dívám na filmy, v nichž tento skvělý herec hraje. Ale jakmile jsem si jí poprvé přečetl, okamžitě v mých očích stoupl ještě víc, než dosud stál. Obsah této knížky mě velmi silně ovlivnil. Či spíše ovlivnil můj pohled na divadlo a na hereckou práci, o které jsem nic nevěděl. Netušil jsem, jak poutavě může herec vyprávět o událostech, které prožíval před desítkami let, s jakou přesností a do jak neuvěřitelných detailů může ve svém vyprávění jít. Tu knihu mám již spoustu let a rád se k ní vracím, protože je pro mě neskutečnou studnicí moudrosti, laskavosti, pokory, lidskosti a hereckého umění. A jelikož byla vydána v nakladatelství ODEON před třiceti lety, nejspíš ji už nikde neseženete; snad jen náhodou, v antikvariátu, tak jako se to podařilo kdysi mně. Dovolil jsem si z ní pro vás vybrat dvě ukázky jako malou ochutnávku a věřím, že vás okouzlí stejně, jako se to knize Ladislava Peška daří už léta u mě. Pavel Loužecký |
.... O JIŘÍM FREJKOVI Chodíme s Honzou Pivcem a Pepíkem Grussem občas poznávat různá prostředí. Zajímali jsme se tehdy o vykřičené putyky. Protože jsme byli tři, nebáli jsme se. Konečně zájem o galerku a bohému je pro umělce typický. Emil Artur Longen a jeho žena Xena vytěžili jako herci z tohoto prostředí asi nejvíc. Sedáváme u Staré paní, někdy jdeme do Tunelu nebo do Pekla nebo Schmelhausům. Pozorujeme výrazy a gesta zlodějíčků, prostitutek, pasáků a různých ztracených existencí. Ale to já dnes vůbec nepotřebuju. Copak mi to nějak pomůže při práci na Drogistovi? Jsem jako duchem nepřítomný. Pivec do mne strká. Upozorňuje na rozložitého frajera, který se s drzým úsměvem prodral ke stolu blízko nás a s gestem nestrpícím odpor zvedá ze židle zvadlou blondýnu: „Všiml sis, jak šel? Jak ji ´požádal´ o tanec? Vsaď se, že z toho bude rvačka. Pojďme radši pryč!“ Gruss chce být naopak u toho a navíc požádá kolegyni oné blondýny o tanec. Předvádí takové taneční figury, že lokál ztichne a obdivně ho pozoruje. Já to všechno téměř nevnímám. Sundavám klobouk a s největším zaujetím formuji ten nemožný tvar, který jsem viděl u Daumiera. Honza na mne vyjede: „Co to děláš? Zbláznil ses?“ „Víš, já si myslím, že ten drogista....“ A Honza pochopil. Často sám prožíval podobné stavy. Rozuměli jsme si. Všichni my mladí tady v Národním divadle. Hilar na nás neměl v poslední době moc času. Do vily na Hřebenkách se nechodilo. Cítili jsme se ztraceni a opuštěni. To nás spojovalo, tlačilo do houfu. Na jedné zkoušce, v komedii, kterou zkoušel Hilar, když my jsme dělali „Isabelu na rozcestí“, Jiřina Šejbalová hrozně zkusila. Režisér po ní chtěl, aby se na vysokých praktikáblech pohybovala tak, jako by se nedotýkala země. „Ne chodit! Jako byste se sunula na kolečkách, slečno! Tak prosím, ještě jednou.“ Hodinu, dvě, tři, čtyři. Stále jedno a totéž. Čtyři hodiny se zničená Jiřina Šejbalová jen v punčochách plahočila po praktikáblech. A pořád to nebylo ono. Sešli jsme se po zkoušce. Jiřina brečela. Všichni jsme se zuli a zkoušeli to. Trvalo nám velice dlouho, než někdo přišel na to, že ten zvláštní způsob chůze, vlastně jen posunování nohou, nevyžaduje napětí, ale naopak uvolnění. Ukázal nám to, předvedl a všichni jsme se to naučili. I Jiřina. Měli jsme z toho radost jako ze společného objevu. Teď, když nás většina pracovala s Frejkou na „Isabele na rozcestí“, se naše přátelské vztahy ještě více upevnily. Všichni jsme měli rádi přírodu a sport. Celá naše generace byla sportovně založená. A tak když byl den volna, jeli jsme společně ven, nejčastěji do Jevan. Pro pamětníky jsou Jevany místo, kam jezdívala pražská smetánka. Zlatá mládež. My jsme tedy zlatá mládež nebyli. K té herci nikdy nepatřili. Ale u jevanského rybníka se dal nádherně strávit volný den, a ani to tolik nestálo. Zaplavali jsme si, zahráli ping-pong nebo volejbal a večer jsme osvěženi jeli domů. Výlety organizoval Frejka. Byl vlastně duší každého takového podniku, ale sportovec nebyl. Nepamatuji se, že by se vůbec někdy svlékl nebo vyndal čibuk z úst. A přece se v přírodě vždycky úplně proměnil. Nebo tady venku to byl právě on? Ukazoval nám zázrak zakrslé jedle, učil znát stopy zvířat. Přímo před našima očima srůstal s přírodou. Opouštělo ho zde to napětí, které v sobě v Praze ustavičně nosil. Nepotřeboval zelené šaty a štětku kančích chlupů za kloboukem, a přece to byl syn myslivce. Nevadila mu tlustá skla brýlí a nažehlené puky kalhot. Sednul si do trávy a zvířata si brala drobínky z jeho dlaně. Fascinovalo mě to. Ale i tady, venku, plně zaujatý hrou, nepřestával jsem myslet na svou roli. Pozoroval jsem Frejku, jak samozřejmě, neokázale zapadá do stínu lesa nebo do vyhřátého palouku. Ano, tak vypadá můj Drogista, když je za městem, když ho nikdo nevidí. Určitě to je on! Nepřevléká se k výletu. Může mít klidně tvrdý límec a manžety, v nichž chodí za svým pultem nebo po městském korze. A příroda ho stejně přijme. Spojení s přírodou není věcí okázalého gesta, módy. Je to dar. Někdo ho má, někdo ne. Vzpomínal jsem na Hilara. Jezdil na Jíloviště. Stále byl v lese, a stejně to byl vždycky městský člověk. Lépe se venku soustředil, ale stěžoval si tu na osamocenost. Frejka nebyl v přírodě nikdy opuštěný. Byl tu doma. Člověk, který ho znal jen z pražských ulic, by tomu nikdy neuvěřil, ale bylo to tak. Položím pingpongovou pálku uprostřed rozehraného setu a jdu za Frejkou. V čem to jen může být? Kdybych byl sebeněžnější, nikdy nepřijde veverka vzít si z mé dlaně pár drobků; pták nikdy neusedne na mé rameno. Frejkovy pohyby vůbec nejsou laskavé a ladné. Zeširoka našlapuje ve svých boxových polobotkách, vypadá spíš neohrabaně. A přece je každý jeho pohyb přirozený. Nepředehrává mi, určitě ne. Ale třeba je i v tom, co teď dělá, určitý režijní záměr. Jdeme spolu mlčky lesem, Frejka se sem tam zastaví nad nějakou zvířecí stopou nebo trusem, mimochodem ulomí větvičku a žmoulá jí v prstech. Snažil jsem se zachytit ono fluidum, které z něho vyzařovalo a spojovalo ho se světem přírody. Jako by mě vůbec nepozoroval. Byl jen klidný, laskavý, prostý. Prostší, než jakého jsem ho znal z Prahy. Nevím, co se mi podařilo získat z těchto procházek pro konkrétní práci na roli, ale dodnes, když jsem venku v přírodě, myslím na Jiřího Frejku. |
... O KARLU ČAPKOVI |
Foto a text © z knihy Tvář bez masky |
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 29. 05. 2009.