Olga Szymanská: Filmový MÁJ
Rubrika: Publicistika – Doporučení
Pro studenty a znalce je báseň MÁJ Karla Hynka Máchy vrcholným dílem českého romantismu. Pro širokou veřejnost je velkým příběhem o vášni a věčné lásce. Po vynikajícím ztvárnění pěti Erbenových balad do filmové Kytice, která měla nečekaný divácký ohlas a promítala se i na televizní obrazovce, si režisér F. A. Brabec troufl na obtížný, ale stoletím prověřený básnický text. S Ivanou Novákovou vytvořili scénář. Sám Brabec, se zkušenostmi z filmů Juraje Jakubiska, se zde ujal hlavní kamery i režie. Báseň Máj vychází ze skutečného historického příběhu Máchou zpracovaného jako strhující a sugestivně tragická báseň. Jako příběh plný nevídané síly, naléhavosti i erotiky. Svým tvůrcem v jeho době zcela nově pojatý s velkou odvahou a moderností. Proto byl Mácha za tento svůj čin pomlouván i zatracován. Filmové zpracování Máje nám Máchovo ztvárnění děje nejen odkrývá. Dle práva autora: Mácha nás s historickým tématem seznámil svým básnickým jazykem a Brabec jeho příběh umocnil svým jazykem filmovým. I filmové ztvárnění děje je plné zvratů a tragických událostí, zasazené do prostředí tajemných sil přírody. A ve zpětné vazbě může být dramatickým výkřikem Máchova nitra, naplněného jeho životními zvraty a dramaty. Film tuto sílu navíc posunuje do tragického příběhu trojúhelníku tří vášní, vin a smrtí hlavních postav. Mlynář Schiffner (Juraj Kukura) staví na jistotách, pro něž obětuje syna Viléma (Matěj Stropnický). Pro něho jako vůdce loupežníků jsou i nejistoty výzvami. Odpovědi na ně nachází až v citu k Jarmile (Sandra Lehnertová), která v mlynářově náručí opravdový cit nepoznala. Osudové setkání Viléma a Jarmily, sice plné touhy a vášně, ale láskyplností dává jejich životům budoucnost. Přísaha v kostele z Vilémových rtů však zamyká Jarmile ústa, neboť ta ví, že by svou přísahou lásku znesvětila. Kat (Jan Tříska), provázející nás dějem, neuznává jinou jistotu nežli smrt, ale přesto posílá Viléma za Jarmilou právě pro jistotu jejího citu. Tuší nevyhnutelný střet otce a syna – střet dvou naprosto rozdílných světů – v hrůzném Vilémově činu mlynářovu krvavou smrt? Kat se snaží pochopit, nalézt odpovědi: Kde – Čí – Jak velká je vina těch tří? A každého z nich? Co zbude po vykonané Vilémově popravě? Odpovědí snad může být, i pro nás, závěrečné znehybnění Jarmilina skoku ze skály – jako symbolu anděla. Symbolu neviditelné naděje a života. Příběh hlavních postav je násoben příběhy těch, jejichž povoláním a posláním je smrt a to, co přijde snad po ní. Kromě kata je tu příběh faráře (Vladimír Javorský) a jeho varhaníka (Filip Menzel), utěšujících smrtelníky s vědomím, že ani víra je leckdy neuchrání před strachem a zlými skutky, tím méně před smrtí. Příběh lapky Valdeny (Kryštof Hádek) a holky (Iveta Jiříčková) a dalších bohem opuštěných loupežníků, pro které „je-li bůh, pak k nim není milosrdný“. Je to i příběh pikle kující Tietzové (Nina Divíšková) apříběh trpně přihlížejících Hindla (Bronislav Poloczek) a Kampa (Jan Přeučil). Jsou to příběhy, které prožívají mnozí z nás a v nichž poznáváme sami sebe. Film působivou silou obrazu, hudby, barev a světla, silou atmosféry lidsky dramatického příběhu, protknutého lidskými city a vášněmi, si klade otázky a snaží se nacházet odpovědi. A to bez konkrétního určení času: vždyť tyto otázky si může každý z nás pokládat stále. Film F. A. Brabce je proto nadčasový, stejně jako byl ve své době Máchův Máj. A v tom je jeho síla a aktuálnost. |
OHLASY NA ČLÁNEK |
Máchův Máj |
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 29. 09. 2008.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Stanislav Motl | |
Blanka Kubešová | |
Miloslav Švandrlík | |
Jitka Molavcová | |
Jan Vodňanský | |
Vladimír Just | |
PhDr. Jiří Grygar | |
Ladislav Gerendáš |