Alois Ambrůz: Co s českým pokladem?
Rubrika: Publicistika – Historie
Václav R. Židek šéfredaktor Pozitivních novin V Českém dialogu č. 01-02/2008, který je naším mediálním partnerem, vyšel poměrně diskutabilní příspěvek pana Aloise Ambrůze z Kanady „Co s českým pokladem?“, který mne svým způsobem mimořádně zaujal. Jelikož si myslím, že podobný názor může v naší zemi mít více lidí, rozhodl jsem se článek zveřejnit na stránkách PN a přitom požádat o odborný náhled historika PhDr. Slavomíra Pejčocha-Ravika. Ten po jeho přečtení projevil -s humorem jemu vlastním - má vážné obavy, aby se nenašla bagáž jeho bohatého dědečka, který se potopil na Titaniku, poněvadž by se pak musel soudit se svojí švagrovou a hlavně s pojišťovnou Loyd. Požádal jsem o názor na toto téma rovněž i našeho nezávislého publicistu, pana Milana Dubského. Dovolím si odcitovat i vyjádření pana Derka Colloredo-Mansfelda ze švédské Uppsaly, který zaslal redakci Pozitivních novin ohlas na rozhovor Jitky Vykopalové s Barbro Bursell na téma "válečné kořisti" (odkaz na rozhovor viz konec tohoto článku), který je více než výmluvný. |
CO S ČESKÝM POKLADEM? Alois Ambrůz O jaký poklad se jedná a kde je? Jedná se o skutečný poklad obrovské ceny umělecké i té vyjádřené v penězích. Na světě je, ale je držený za hranicemi českého státu. Je to poklad shromážděný císařem a českým králem Rudolfem II. (1576–1611). Rudolf byl náruživý sběratel, milovník umění, věnoval pozornost vědě, chemii a astronomii. Skoupil vše, co v Evropě bylo k dostání v oboru umění, bez rozlišení. Jeho obrazy, bylo jich přes tisíc, nesly jména slavných malířů, měl mezi nimi např. 50 Tizianů. Drahokamy nebývalé ceny a váhy, mince, zlaté a stříbrné předměty, roucha, nábytek, vykopávky, unikátní knihy, třeba jako bibli psanou keltským jazykem, jedinou na světě a jako jediný dochovaný zdroj keltských slov (dnes je držena v Uppsale ve Švédsku). Shromažďování artefaktů umožnil králův osobní stav. Nebyl ženatý, neměl rodinu a starost o ni, ani o nástupnictví. Na rozdíl od jiných panovníků nedržel armádu, všechen královský příjem použil na koupi předmětů do svých sbírek. Královské příjmy pocházely vysloveně ze Zemí koruny české, jeho bratr Matyáš (1611–1619), který za krále regentoval v Uhrách, neposlal ani groš a Rudolfovi vyčítal marnotratnost. Z toho plyne jednoznačný závěr, že sbírky byly vlastnictvím krále a patřily českému státu. Přicházíme s prohlášením, že tyto sbírky patří českému státu dnes stejně jako v XVII. století. Byly koupeny a zaplaceny, z lupu nepocházel ani jeden předmět. Rudolf umřel, Matyáš umřel, vlády se ujal Ferdinand II. (1619–1637), vnuk císaře a českého krále Ferdinanda I., muže dědičky Anny Jagelovny, který byl za krále řádně zvolený českými stavy. Volbu Ferdinanda II. za krále českého zajistil Matyáš roku 1617. Nastal bouřlivý, pohnutý čas. České stavy se vzbouřily proti legitimnímu králi Ferdinandovi II. a zvolily za krále (4. 12. 1619) Bedřicha z Falce nad Rýnem, kalvinistu; politický tah v té době neslýchaný. Za ženu měl marnivou Alžbětu Anglickou, dceru krále Jakuba I., vnučku Marie Stuartovny. 8. listopadu 1620 došlo k bitvě na Bílé hoře, vláda Direktorů a Bedřicha padla, on z Čech kvapně zmizel. K porážce vzbouřenců pomohla králi a císaři vojska Ligy, hlavně armáda Maxmiliána Bavorského, spojence a přítele císaře. Po bitvě vyvstalo před Maxmiliánem dilema, čí je Praha. Poražených nepřátel Direktorů a Bedřicha nebo císaře a přítele Ferdinanda. Proto se krotil, ale ne zcela. On byl první, kdo se nezákonně části Rudolfových sbírek zmocnil. Bavoři si vybrali, co chtěli a odvezli do Mnichova a tam je to dodnes; majetek českého národa a státu. Hlavní drancování těchto sbírek způsobili Švédi, kteří po téměř 30 roků pustošili císařské země, hlavně Země koruny české. O tomto období je naprosto nutné psát, číst a uvažovat, kdo, jak a proč Čechy téměř zničil drancováním, pálením a zabíjením. V tomto období třicetileté války se vyznamenala hrdinnou obranou města Praha a Brno, Švédi je nedobyli. Ale podařilo se jim zradou 26. července 1648 dostat na západní břeh Vltavy v Praze, nastalo neurvalé drancování, odhadnuté na 12 miliónů ve zlatě tehdejší měny. První padly za oběť Rudolfovy sbírky, nato jímali měšťany pro výkupné, to bylo 20 tisíc tolarů za hlavu. Ze sbírek pobrali, co jim padlo do ruky, indickou a perskou antiku, vázy všeho druhu a věku, zlato, stříbro, jantar, perleť, diamanty, obrazy, sochy, dřevorytiny, tisíce broušených granátů, vybrakovali knihovny strahovskou a rožmberskou. Bezhlavě naházeno na vozy a uháněno s nimi do Švédska. Zde tyto poklady čekají na návrat do rukou českého národa, který zákonné vlastnictví pokladu nikdy neztratil. Korunu loupení nasadil císař Josef II., který nařídil přenesení zbylých předmětů Rudolfových z Prahy do Vídně. Shrnutí: Poklad českého národa je dočasně uložen ve Stockholmu, v Mnichově a ve Vídni. Je na vládě České republiky, aby právní cestou požádala vlády oněch tří zemí o vrácení všech uloupených předmětů českému národu. Jaké oprávnění má česká vláda k tomuto kroku? Světem letí vlna napravení válečných zločinů a navracení předmětů, ať soukromníkům nebo státům, které byly ze země nezákonně vyvezeny, i když v některých případech nabytí bylo podloženo následnou koupí. Nehledí se přitom na dobu přemístění z původního místa, případy staré i několik století se vracejí stejně jako případy nacistického loupení. Buď existuje doklad o řádné koupi za legendárních okolností té doby, a když ne, předměty se vracejí. S ohledem na omezené místo není možné podat soupis už vrácených předmětů, ale jsou jich zaznamenány tisíce, a přitom se většina do novin nedostane. Sám jich mám úctyhodné množství, viz např. zpráva ze 6. dubna 2006: Rakousko vrací 6292 uměleckých předmětů zcizených nacisty. Učinit tento krok, tj. požádat vlády oněch tří států o rychlé a úplné vrácení Rudolfových sbírek zpět do držení českého národa je vláda České republiky povinna neprodleně. Není třeba se bát odporu, protože se jedná o zákonitou nápravu zločinů minulosti, provedených hrubou vojenskou silou, nikoli vládní nebo obchodní dohodou. Český národ za Rudolfovy sbírky zaplatil a český národ je jejich vlastníkem, má tudíž právo žádat, aby byly vráceny nazpět do hranic českého státu a českému národu. Takový je současný přístup a legální stav k válečnému loupení všech dob. Převzato z časopisu Český dialog 01-02/2008 http://www.cesky-dialog.net/ |
|
PhDr. Slavomír Pejčoch-Ravik historik, spisovatel a publicista Český poklad Aloise Ambrůze představuje pozoruhodnou všetečnost, která se snaží bádat po uměleckých dílech dávno, hodně dávno zašantročených. Nemám věru žádné pokušení opakovat navrhované restituce dávno rozkradeného majetku, zvláště když jsou k dispozici některé mé poznámky na stránkách Pozitivních novin - Jak to bylo s Rudolfem II. a s jeho sbírkami -, když jsem se takzvanou švédskou loupeží zabýval při interpelaci ve Federálním shromáždění a ke všemu ještě ve čtyřech knížkách o starožitnostech - o jejich stylovém vývoji a následných loupežích. Tedy řekněme si stručně, že zmizely nenávratně četné sbírky francouzských veličenstev a dodnes se sbírají a vykupují v široširém okolí Versailles dávno zcizené sbírky. Panu Ambrůzovi jde ovšem o majetky, přesněji o rudolfínské sbírky zcizené na Pražském hradě na samém sklonku třicetileté války. Jako mnoho dalších málo informovaných osobností se ovšem pan Ambrůz domnívá, že ve Švédsku existuje dodnes jakási "šackomora" plná klenotů naloupených v Praze. Bylo by ovšem záhodno se ponořit hlouběji do dějin evropské kultury. Potom by "badatelé" snadno shledali, že švédská královna Kristina Augusta (vládla 1632-1654) si sbírky ve svém paláci nerozvěsila nadlouho. Brzy po skončení války totiž přešla ke katolické víře a přestěhovala se do Říma, kde zemřela roku 1689. Během života rozprodávala své jmění, tedy i část takzvané pražské sbírky. Antické starožitnosti, najmě plastiky, prodala například ve velkém saskému kurfiřtovi Augustu Silnému (1670-1733). Tento muž totiž zakládal slovutnou pověst dnešního drážďanského Zwingeru. Jeho potomci, zejména August III., ve sbírání pokračovali. Ale ani Praha nezůstala beze změny - Habsburkové v okamžiku, kdy Švédové vylupovali Hrad, tedy takzvaný "český poklad", totiž odkupovali na začátku anglické revoluce sbírky Karla I., který byl popravený roku 1649 a vlastnil např. jen obrazů 1387 kusů. O jejich hodnotě napovídá, že v tomto souboru bylo 28 Tiziánů. Dále byly v prodeji klenoty hrdiny z Tří mušketýrů, vévody z Buckinghamu, a do hry vstoupil Earl of Arundel, který byl donucen opustit zemi. Mimochodem ten vlastnil, krom jiných mistrovských děl, Tiziánů 34. Takže Pražský hrad a vídeňské sbírky se znovu zaplnily. Ne natrvalo. Marie Terezie totiž vedla nákladné války s Friedrichem Velikým a nezbývalo tedy než prodat, opět ve velkém, většinou saskému kurfiřtovi do Zwingeru, nový soubor uměleckých děl. Mezitím probíhaly války, následná kořist, směnný obchod, takže by nakonec mohl žádat každý stát kdekterou mocnost i ty, které přestaly existovat. A tak nevím, jakpak by dopadly soudy o následky nejrůznějších aukcí; například pražská hradní obrazárna obsahuje výsledek aukcí Buckinghamovy sbírky, mimo jiné Tintorettovo Bičování Krista. Takže pan Alois Ambrůz by učinil nejlépe, kdyby vyšel například z rudolfínských sbírek a vytvořil celosvětový katalog, v němž by byly zmapovány galerie a soukromé sbírky, v nichž dnes visí výsledek sběratelské vášně našeho Rudolfa II. Rozhodně by už netrval na tom, co je či není vlastnictvím krále a českého státu. Zejména když císařové byli po tři staletí od boje na Karlově mostě vesměs habsburští. Dále opomíjím některé věcné omyly - např. tzv. "Stříbrná bible" ze 6. století v Uppsale nebyla psána keltštinou, ale gótštinou, že Rudolf II. nebyl sběratelem ledasčeho, ale renomovaným odborníkem, který měl přehled o veškerém umění a dokonce mnohdy metodicky vedl ruku restaurátorů. Podobných omylů bychom našli v článku pana Ambrůze nejspíše více. |
|
„Existuje určitě nezměrná potřeba tohoto tématu ve Švédsku a v Evropě. Mám omezené znalosti o ukradených věcech z Třicetileté války, ale vím dobře, že předměty byly odcizovány i po uzavření mírových dohod; kromě toho moje rodina ztratila mnoho věcí ve prospěch Švédů a velká část z toho je právě na zámku Skokloster. Já se zabývám něčím, co je neméně zajímavé a vůbec ne vzdálené tomuto tématu, rozdíl je pouze v tom, že se to děje v moderní době a bez války. Český stát systematicky 70 let kradl mé rodině majetek a stále v tom pokračuje. Jak bude tato historie popsána v budoucnosti? Nejvíce iritující je, že dějepisné knihy musí lhát; vždyť v opačném případě nám musí český stát vrátit veškerý náš majetek. Všiml jsem si poznámky o pořádání mezinárodního sympozia na téma „válečné kořisti“. Já sám se nemohu pouštět do mezinárodní diskuse o této problematice, ale kdo ví, možná se to může spojit dohromady jako jedno téma. Poradím se s odborníky a možná v tom začnu jednat… „ Derek Colloredo-Mansfeld, Uppsala, Švédsko ***** Tématicky navazující články: Barbro Bursell - Jitka Vykopalová: Válečné kořisti či válečné loupeže? Úvahy 360 let po Třicetileté válce |
Originální ilustrace pro Pozitivní noviny © František FrK Kratochvíl
http://frk60.aspweb.cz http://frk1.wordpress.com
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 31. 03. 2008.
Pozitivní noviny
Další články autora
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Vladimír Just | |
RNDr. Vladimír Vondráček | |
Jaroslav Vízner | |
Jiří Menzel | |
Rudolf Křesťan | |
Ivan Kraus | |
Blanka Kubešová | |
Zdeněk Pošíval |