Olga Szymanská: Národní malíř
Rubrika: Publicistika – Co je psáno...
Po třiceti letech a zároveň poprvé od roku 1989 má veřejnost možnost prostřednictvím rozsáhlé retrospektivní výstavy konfrontace s dílem klasika české malby MIKOLÁŠE ALŠE. Jeho postavení v dějinách českého výtvarného umění, jakožto významného představitele národně orientovaného malířství druhé poloviny 19. století, a postavení ve společnosti bylo a zůstává zcela mimořádné. Vedle nepopíratelných kvalit k němu přispěly i okolnosti přesahující úzce vymezený prostor.
Od osmdesátých let se začal více věnovat ilustraci. Spolupracoval s mnoha významnými literáty doby, pro jejichž díla vytvářel působivé ilustrace. Doprovodil slavná díla A. Jiráska, K. V. Raise, F. L. Čelakovského nebo J. Arbese. Velkou oblibu si získaly Alšovy ilustrace ve dvousvazkové sbírce českých a moravských národních písní Špalíček jednoho sta národních písní a říkadel (1906, 1912). V té době začal spolupracovat i s časopisy Květy, Šotek, Světozor, Humoristické listy a Zlatá Praha, neboť se časopisecké ilustraci věnoval již za dob studií na Akademii pro časopis Paleček. Důležitou roli hrála spolupráce s významnými architekty při návrzích dekorativní výzdoby mnohých staveb: výzdoby fasádní i výzdoby interiérů, například návrh výzdoby dvorany Městské spořitelny či vestibulu pražské Staroměstské radnice. Z malířského odkazu jmenujme nejznámější plátna: Husitský tábor, Setkání Jiřího z Poděbrad s Matyášem Korvínem, zmíněný cyklus Vlast nebo cykly Smysly (1876), Živly (1881), Život starých Slovanů (1891). Aleš byl aktivní ve společenském životě: stal se prvním předsedou Spolku výtvarných umělců Mánes (ten mu vydal knihu o jeho životě a díle). Byl členem Umělecké besedy. V posledních letech života směřoval k secesní tvorbě. Svým dílem dopomohl vytvářet českou národní identitu. Zastoupení jeho tvorby na Národohospodářské výstavě (1895) je snad nejlepším příkladem.
Výstava – z bohatého fondu Národní galerie, doplněná exponáty z Památníku národního písemnictví, z muzeí a galerií, z mnohých institucí a ze soukromých sbírek – nabízí v chronologickém sledu přehled Alšovy bohaté tvorby. Vystavovanými obrazy, kresbami, ilustracemi a monumentálními návrhy pro architekturu nechce však bořit žádné mýty a legendy. Chce pouze upozornit na velmi barvitý kontext, v němž se odehrávalo a odehrává naše vlastní přijímání života a díla tohoto umělce. Výstavu MIKOLÁŠ ALEŠ si můžete prohlédnout 14. 12. 2007 – 20. 4. 2008 v Jízdárně Pražského hradu. |
Ilustrace exkluzivně pro Pozitivní noviny © Olga Janíčková
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 06. 12. 2007.