Jiří Vlastník: Setkání se Zdenkou Procházkovou
Rubrika: Publicistika
Také jsme je tu měli. Filmové a divadelní hvězdy, které si svou krásou v ničem nezadaly s Ritou Hayworthovou a jejími kolegyněmi z Hollywoodu. Hereckými schopnostmi je dokonce často předčily. Měly jen smůlu, že vstupovaly před kamery v nesprávnou dobu na nesprávném místě.
Po válce se v Evropě, a zvláště u nás, kult filmových star nepěstoval. I ty naše Adiny Mandlové a Lídy Baarové se staly brzo historií. Jejich půvabné následovnice již hrály v poněkud jiných rolích, velmi často i daleko náročnějších, ale nepřinášejících onen mámivý zlatý prach oslnivé slávy. Některé to zkoušely v cizině.
Věra Hrubá – Ralston byla poměrně úspěšná v Americe, mladičká a krásná Miroslava Sternová se stala, po nabytí zkušeností v Hollywoodu, ve čtyřicátých letech doslova senzací Mexika. Mnohé krásné tváře se však rychle zcela vytratily z povědomí diváků. Kdo si dnes vzpomene na Pavlu Vrbenskou, Dagmar Frýbortovou, Lídu Matouškovou, Libuši Zemkovou či Sylvu Langovou? Jaké je pak pro publicistu a milovníka filmového kumštu potěšení, když se po neslušně dlouhé řádce let s takovou legendou setká.
V případě Zdenky Procházkové, která 4. dubna 2006 oslavila osmdesáté narozeniny, obzvláště. Jistě mi odpustí, že jsem ta čísla uvedl, ale v jejím případě se jimi může naopak pyšnit.
Po letech hereckých úspěchů v Rakousku a Německu se vrátila na ta nejsprávnější prkna, na scénu Lyry Pragensis, legendárního společenství lidí, kteří si mimo jiné vytkli kdysi cíl – věnovat se krásnému slovu, hlasu a myšlenkám.
A poslouchat češtinu paní Zdenky zážitkem je.
Své narozeniny za účasti přátel z kumštu, oslavila v jakési strhující “one woman show”, představením Drahý Diego, které podle prací mexické novinářky Eleny Poniatowské o milostných vztazích malíře Diego Rivery sama upravila. Jak všichni konstatovali, ne bez závisti – nad sklenkou chutného mexického vína, byla i po jistě vysilujícím výkonu mezi námi vlastně ta nejmladší. A to druhý den ráno sedla do auta a vyjela si sama za volantem do Vídně. Doma pak bez problémů kamarádí s počítačem.
Do filmu vstoupila v roce 1947 snímky Mrtvý mezi živými a Týden v tichém domě. Hlavně Krejčíkův evergreen byl událostí roku a Zdenka Procházková, dle časopisu Kino, “herečkou budoucnosti”. Stala se ženou Karla Högera a je dobře, že se vrací na jeviště.
Mnohé myšlenky paní Zdenky nás mohou obohatit, stejně jako to kdysi činily úvahy jejího manžela. Sedával jsem v jejím bytě na Vinohradech a spíše naslouchal. Třeba pár úryvků potěší i někoho dalšího.
Na minidisku je ještě mnoho megabajtů veselých i smutnějších úvah, vzpomínek na krásné lidi a události. Hlavně k oné zajímavé faktografii bych se rád vrátil příště. Chtěl jsem dnes jen popřát paní Zdence vše dobré, pozvat vás třeba k prolistování její pozoruhodné autobiografie, kterou vydala před časem v nakladatelství Brána, a pozvat do jednoho z nejkrásnějších divadélek v Praze, Divadla Inspirace na Malostranském náměstí, kde nyní sídlí Lyra Pragensis a kde Zdenka Procházková rozdává své umění ve výše uvedené inscenaci.
- Častým dotazem na nedávné premiéře bylo – nakolik je to vaše autobiografie? Dost, odpověděla paní Zdena.
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 12. 04. 2006.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Ivan Kraus | |
JUDr. Ivo Jahelka | |
Jiří Menzel | |
Jiří Suchý | |
Ondřej Suchý | |
Jan Vodňanský | |
Jaroslav Vízner | |
Zdeněk Pošíval |