Pavel Loužecký: Už jste nastudovali REKLAMŠTINU?
Rubrika: Publicistika – Doporučení
Když jsem dostal e-mail s lakonickým popiskem "Třeba se ti to bude hodit" a v odkazu uviděl slovo REKLAMŠTINA, hned mě napadlo, že to zas bude nějaká hloupost, co elektronicky koluje mezi lidem. Dostal jsem totiž k dispozici Výkladový slovník REKLAMŠTINY pro začátečníky v reklamní branži a pro ty, kteří někoho z reklamky náhodou potkají. A protože se právě teď v reklamní branži tak trochu pracovně pohybuji a navíc se chystám v nejbližší době do světa reklamy jistým způsobem "zasáhnout", velmi mě tato věc oslovila. | |
ukázka .... flipčárt [piš flip-chart] je synonymem pro okázalé plýtvání papírem. Výše postavená nula demonstruje několika švihy fixem po papíru formátu B1 auditoriu níže postavených nul svoji vizi. Tento proces se názývá mýtyng. dypjůty [piš deputy] je každý zástupce kteréhokoli dajrektra; jeho funkcí je nechat si kálet na hlavu v případě průšvihů, a nebo loajálně mlčet, chlubí-li se dajrektr jeho prací co svou (své deputátníky mají ekaunt dajrektr, iksekjůtyv dajrektr, kryjejtyv dajrektr, menečyn dajrektr, mýdyja dajrektr, stretéčik dajrektr, ňjůbyznys dajrektr, fajnens dajrektr; jediný, kdo jej nemá a kdo jej skutečně potřebuje, je každý ártdajrektr). esystent [piš assistant] je k ruce každému, kdo nemá chuť udělat to, co udělat má. koncept je prvotní myšlenka, jíž se všichni z kreáče ihned chytnou, rozmixují ji a nacpou všude, kam se vejde. Koncept má vzbudit dojem, že strategie reklamy je detailně propracovaná. Čím víc konceptů, tím větší šance, že si klient vybere ten nejblbější. kopyrajtr [piš copy-writer] vulgo textař alias kopáč se vyznačuje spoustou nápadů a mizernou češtinou. Má několik nepřátel: interpunkci, vyjmenovaná slova, sloh a ártdajrektry. Těchto nebýt, to by se to psalo! pek [piš pack] znamená, že když si koupíte drahou reklamu, kterou nechcete, dostanete k tomu ještě reklamu, kterou nepotřebujete tegon [piš tag-on] je vysvětlivka spotu. Většinou jednou větou a za dvě až pět vteřin řekne vše, co chtěl třicetivteřinový spot říci, ale pro samé umění na to nezbyl čas. trefykmenežr [piš traffic-manager] je většinou krásná mladá žena, jíž ekaunt, ártdajrektr, kopyrajtr či détépák nikdy neřeknou ne, ačkoli je jejich společným nepřítelem, neboť pracuje pro všechny strany. Zároveň je všem hromosvodem, když se něco podělá. Dřív se tato funkce jmenovala technický redaktor. výjájpý [piš V.I.P. neboli Very-Important-Person] je klient, kterému je pro jeho dobrý pocit věnována stejná péče jako ostatním klientům, ale ekaunt mu vsugeroval, že je něčím víc než ti ostatní.
| |
Já jsem po pečlivém prostudování obou slovníků dospěl k závěru, že mě velmi zajímá člověk, který tohle všechno dal dohromady. I nelenil jsem a otevřel jeho stránky www.benes.cz Původně jsem si myslel, že tento svižný text s osobitým humorem a širokým nadhledem vytvořil jeden z největších českých grafiků (201 cm) Karel Beneš (*1932), ale pak jsem se dozvěděl, že autorem reklamštiny je jeho syn Pavel. Většinou nemám příliš času číst více jak hodinu něčí webové stránky, ale čím častěji jsem klikal na těchto stránkách na jednotlivé odkazy, tím více jsem byl zvědavější. Pro Vaši inspiraci jsem "sejmul" jedno z nabídkových menu včetně úvodní stránky páně Benešových stránek, protože si myslím, že už pouhé prolétnutí názvů jednotlivých kapitol zve k jejich přečtení. Hluboce se tímto před panem Benešm skláním. Nechci veřejně rozebírat proč, snad jen uvedu, že jsem ho zařadil mezi své oblíbené osobnosti se syndromem PPU – Praktické Pracovní Univerzálnosti. Obávám se však, že panu Benešovi staršímu se nemohu rovnat ani po kotníky. | |
|
Copyright © www.benes.cz
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 25. 02. 2007.