- Společnost Bussmark spolu s občanským sdružením APLA (Asociace pomáhající lidem s autismem) zorganizoval charitativní večer, který nenásilnou formou přiblížil toto postižení širší veřejnosti. Nápad se zalíbil Českému rozhlasu 2, který převážnou část večera natočil jako svůj pořad „Radiodárek“.
- Tento rozhlasový dárek byl věnován paní Pavle Čížkové, která je maminkou 13leté autistické dívky a zároveň velice aktivním člověkem, který se podílí na pomoci lidem postiženým autismem.
- Koncert se konal 18. března 2005 ve Velkém sále Kulturního domu Vltavská v Praze 7.
- Večerem provázel Petr Novotný a program byl opravdu pestrý. Účinkovali: Václav a Jan Neckář, Tomáš Savka, Tereza Kerndlová, Ondřej Suchý, Pavel Kříž (recitoval dojemnou báseň, kterou složil 12letý autistický chlapec), hudební soubor Zvoneček, jehož členy jsou i autistické děti. V průběhu večera byly promítnuty krátké filmy, dokumentující a vysvětlující tuto poruchu. Zvlášť působivý byl filmový sestřih, který srovnával určité typy situací a chování autisty ze známého filmu Rainman a autentické záběry českých dětí-autistů.
- Výtěžek akce bude použit na výstavbu chráněných dílen pro lidi s autismem.
-
Nahrávka koncertu bude vysílána v neděli 27. března 2005 v 11:05 hodin na stanici Český rozhlas 2 | -
Co je to vlastně autismus ? Autismus je jednou z nejzávažnější poruch dětského mentálního vývoje. Jedná se o vrozenou poruchu některých mozkových funkcí. Porucha vzniká na neurobiologickém podkladě. Důsledkem poruchy je, že dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá. Duševní vývoj dítěte je tímto handicapem narušen hlavně v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti. Autismus doprovází specifické vzorce chování.
Jaká je jeho příčina ? Autismus je poruchou, jejíž příčinu se prozatím nepodařilo odhalit. Předpokládá se, že určitou roli zde hrají genetické faktory, různá infekční onemocnění a chemické procesy v mozku. Moderní teorie tvrdí, že autismus vzniká až při kombinaci několika těchto faktorů. Autismus je v podstatě syndrom, který se diagnostikuje na základě projevů chování. Projevuje se buď od dětství nebo v raném věku (do 36 měsíců). Porucha určitých mozkových funkcí způsobí, že dítě nedokáže správným způsobem vyhodnocovat informace (senzorické, jazykové). Lidé s autismem pak mívají výrazné potíže ve vývoji řeči, ve vztazích s lidmi a obtížně zvládají běžné sociální dovednosti. Čeho si mohou rodiče všimnout už v raném věku dítěte ?
- Postřehy v komunikaci
· Nereaguje na své jméno · Neříká, co chce · Opožděný vývoj jazyka · Nereaguje na pokyny · Někdy působí dojmem, že je neslyšící · Zdá se, že slyší, ale nikoli ostatní osoby · Neukazuje a nemává na rozloučenou · Říkal/a několik slov, ale nyní přestal/a - Postřehy v sociálním chování
· Chybí sociální úsměv · Raději si hraje o samotě · Dává přednost sebeobsluze · Je velmi samostatný · Některé věci dělá velmi "brzy" · Špatný oční kontakt · Působí, že žije ve vlastním světě · Nezajímá se o ostatní děti · Ostatní lidi dokáže ignorovat
Postřehy v chování · Záchvaty vzteku · Hyperaktivita/neschopnost spolupracovat/ negativismus · Neví, jak si hrát s hračkami · Zabývá se určitými věcmi stále dokolečka · Chodí po špičkách · Neobvyklá fixace na určité hračky (neustále s sebou nosí nějaký předmět) · Řadí věci do řad · Reaguje přehnaně na určité materiály či zvuky · Zvláštní pohyby
- Absolutní indikace pro další vyšetření
· do 12 měsíců nežvatlá · do 12 měsíců negestikuluje (neukazuje, nemává na rozloučenou) · do 16 měsíců neužívá slova · do 24 měsíců spontánně neužívá věty · ztráta jakýchkoli jazykových nebo sociálních schopností v jakémkoli věku - Může autismus provázet ještě nějaká jiná nemoc ?
- Autismus může být, a často bývá, kombinován s jinými poruchami či handicapy psychického i fyzického rázu (mentální retardace, epilepsie, smyslové poruchy, geneticky podmíněné vady atd.). Často se přidružuje problematické chování rozdílné intenzity. Někteří lidé s autismem mají pouze mírné problémy (např. nemají rádi změny), u druhých pozorujeme agresivní nebo sebezraňující chování. Také hyperaktivita, neschopnost soustředění nebo výrazná pasivita se často s autismem pojí.
- Dá se autismus vyléčit ?
K úplnému vyléčení autismu v 98 % případů nedochází. Na druhé straně speciální výchova mírní problematické chování (agresivitu, sebezraňování, záchvaty vzteku), byl zaznamenán nárůst IQ, zvýšení adaptability a samostatnosti. Pokud osoby trpící autismem nemají speciální přístup založený mimo jiné na hluboké znalosti dané problematiky, ocitají se na psychiatrických odděleních s vysokými dávkami psychofarmak či jsou vylučovány ze škol, do kterých však úrovní svého intelektu patří.
- Jaká je tedy účinná léčba ?
- Jediným obecným a prokazatelně úspěšným způsobem pomoci dětem s autismem je speciální pedagogická péče s využitím metodiky kognitivně behaviorální terapie. Pokud dítěti svým speciálním přístupem umožníme porozumět světu, který ho díky jeho handicapu chaoticky obklopuje, je stoprocentní šance, že u dítěte dojde ke zlepšení. Speciálně vyškolení pedagogové užívají nejčastěji metodiku strukturovaného učení, která za prioritu považuje nácvik funkční komunikace a individuální přístup v psychoedukaci. Vizualizace a strukturalizace jsou základními metodickými pilíři přístupu k lidem s autismem.
- Jak je postaráno o lidi s autismem v České republice ?
- Mnohé osoby s autismem v České republice nikdy nedostaly správnou diagnózu, i mnohé malé děti nebývají zavčas diagnostikované. Pokud dítě diagnózu obdrží v raném věku, díky neexistujícímu systému návazné péče jsou možnosti okamžité pomoci téměř nulové. Lidé s autismem jsou dnes v ČR vlastně handicapováni dvakrát. Jejich vývoj je primárně hluboce narušen v oblasti komunikace, socializace a abstraktního myšlení již od raného dětství. Navíc schopnosti, se kterými přišli na svět, nedokáží bez speciální pomoci, které se jim často nedostává, využít.
- Kolik je tedy v České republice lidí s autismem ?
- Předpokládáme, že v České republice žije přibližně 30 000 lidí s autismem a poruchami autistického spektra. To znamená, že každý rok se v naší zemi narodí okolo 270 dětí s touto poruchou.
- Je v České republice nějaké specializované pracoviště ?
- Ačkoliv dle oficiální statistiky je zhruba stejný počet dětí s autismem jako dětí se zrakovým postižením, neexistuje dosud v České republice jediné oficiální poradenské pracoviště zaměřené na tuto problematiku. Stávající činnost není koordinovaná a postrádá koncept. Počet lidí, kteří se této problematice věnují „na koleně“, je nedostačující. Zájem o služby výrazně převyšuje možnosti pracovníků. Vznik poradenského centra považujeme za stěžejní průlom v péči o tyto děti.
- S radostí však můžeme informovat o úspěchu občanského sdružení APLA: www.autismus.cz
- APLA (Asociace pomáhající lidem s autismem) má zásluhu na tom, že se jí podařilo rozběhnout některé projekty, které pomáhají řešit situaci lidí s autismem: Bylo otevřeno poradenské středisko v Praze 17, jsou pořádány dětské letní tábory „Pro rodiče bez rodičů“, uskutečnila se národní konference, probíhají akreditované kurzy, ve kterých se školí pedagogičtí pracovníci a personál ústavů sociální péče. Rozvíjí se publikační a osvětová činnost a pomoc formou asistenční péče.
|