Josef Krám: Sameťáci v Rychnově
Rubrika: Publicistika – Zajímavosti
Divadelní legendy Bedřich Hányš a Dana Bufková navštívili začátkem června 2007 Rychnov nad Kněžnou, s nímž jsou spojeni rodinnými kořeny. Přijeli na dva dny navštívit město, odkud pocházejí rodiče Bedřicha Hányše. Jeho maminka byla z rodu Kosových – proto je doprovázel jeho bratranec bývalý místostarosta Jaroslav Kos, toho vidíme na společné fotografii vpravo; za manžela si vzala Bedřicha Hányše. Setkal jsem se s nimi náhodou před rychnovskou synagogou, a tak dovolte pár slov, než na to zapomenu. Bedřich Hányš byl 1960–1961 zakládajícím členem a hercem literárního kabaretu PARAVAN, 1961 absolvoval katedru loutkářství DAMU, 1960-1966 byl angažován jako mim a herec Černého divadla manželů Lamkových v Divadle Na zábradlí a později ve Státním divadelním studiu Praha. Následovaly zájezdy a turné do zahraničí, herecké role v čs. filmu a televizi (například Haškovy povídky), 1964 - 1966 s Černým divadlem v Las Vegas (USA), z původně tříměsíční smlouvy se pro velký úspěch vyvinulo téměř dvouleté angažmá v hotelu Tropicana, American home of "Folies Bergère", dvakrát natáčení v Hollywoodu, Hollywood Palace Variety (show-program s mezinárodními hvězdami). 1966-1968 angažován v Laterně magice jako mim, spoluautor a herec Černého divadla (vytvořil roli toreadora ve známé scéně Corrida), zakladatelem skupiny VELVETS, kde dodnes působí jako režisér, ředitel, autor a herec. Kromě této činnosti je spoluautorem a režisérem patnácti trikových filmů a hostujícím docentem pantomimy na několika soukromých a státních školách. Dana Bufková 1958-1962 studium na loutkářské katedře DAMU, 1959-1961 ještě během studia herečka a zpěvačka v kabaretu PARAVAN, 1961-1966 členka pražského Černého divadla manželů Lamkových při Státním divadelním studiu. Účinkovala v revuálním divadle Alhambra v nové revui Bukola od Miloše Formana a Jána Roháče, zájezdy do zahraničí (Varšava, Londýn), hlavní ženská role v nové produkci Černého divadla „To nemá cenu“, monsieur Coqutrix angažuje soubor na tři neděle do pařížské Olympie. Z tohoto úspěchu vyplývá 1964-1966 dlouhodobý zájezd do Las Vegas (USA), Černé divadlo je hlavní atrakcí ve Folies Bergere, hotel Tropicana, natáčení v Hollywoodu, Hollywood Palace Variety s Bing Crosbym. 1966-1968 herečka v Laterně magice, během této doby, jakož i v letech předtím, řada různých rolí v čs. filmu a televizi v oblasti loutkového a trikového filmu (např. Karafiátovi Broučci), 1967-1968 poluzakladatelka Velvets, kde působí vedle herecké, technologické a pedagogické práce především jako autorka. Kromě této činnosti animovala dvacet trikových filmů pro německou televizi; u poloviny těchto filmů je též jejich autorkou. VELVETS (Black & Light Theater Die Velvets, česky Sameťáky, www.velvets-theater.de) jsme založili s Naďou Munzarovou a Ivanem Krausem na počátku roku 1968. Vrátili jsme se z Las Vegas plni nápadů, podnikavosti a tvořivé chuti. Bylo nám tehdy 30 let a chtěli jsme vyzkoušet, co umíme. Uzavřeli jsme smlouvu na srpen 1968 s brněnským varieté Rozmarýn, kde jsme si program chtěli "ohrát" před zájezdem do zahraničí. Toto angažmá bylo nedobrovolně přerušeno okupací naší vlasti. Nedovedli jsme si po osmnáctiměsíčním pobytu v USA představit, že bychom byli nadále schopni žít v ponížení se sešněrovaným hrdlem a svázanýma rukama. 3. října 1968 jsme odjeli z okupované republiky. Hráli jsme pak v Curychu, po celé Itálii od Teatro Piccolo di Milano až po Neapol a Bari, deset měsíců v Paříži, v Belgii, v Anglii a na Bahamách, točili jsme v televizi v Miláně, v Berlíně, Kolíně nad Rýnem a Stuttgartu. Na podzim roku 1970 nás osud zavál do Wiesbadenu, kde jsme se věnovali animovanému filmu a ve wiesbadenském Státním divadle jsme připravili celovečerní premiéru nazvanou Kontrasty. V roce 1975 odešli Naďa Munzarová a Ivan Kraus do Baden-Badenu a my jsme získali angažmá jako umělecky samostatná složka v městském divadle v Mainzu (Mohuč). Nastalo deset let finančně zajištěného a relativně klidného uměleckého vývoje. Do tohoto období spadá vytvoření řady inscenací na vlastní i cizí náměty: Lidská komedie, Malý princ, Jen žádný strach bubu, Variace Alenka v říši divů, Letní intermezzo, Proměna, Kouzelník ze země Oz. Kromě četných zájezdů po celé SRN spadají do tohoto období i zájezdy do Švédska, Rakouska, Izraele a Itálie. Od roku 1985 jsou Velvets opět na "volné noze". Od té doby vznikla představení Čarodějův učeň, Pinocchio a Kouzelná flétna. Kromě řady spoluprací s nejrůznějšími televizními stanicemi byly naše čtyři vlastní pořady převzaty televizí (Malý princ, Žádný strach Bubu, Čarodějův učeň, Kouzelná flétna). To tyto divadelní legendy cituju. P. S. Nezapomněli na mě a k novému roku 2010 mně popřáli tímhle krásným PF; na něm je uprostřed Barbara Naugton se svými rodiči Danou Bufkovou a Bedřichem Hányšem. Dělím se o ně s vámi a dodávám, že toto divadlo se stalo nositelem Ceny města Wiesbaden J Referoval o tom 12. prosince 2009 tamní Wiesbadener Tagblatt pod titulem Zeit für Neubeginn - VELVETS Eine Institution setzt interessante Akzente / Kulturpreisträger der Stadt. Na konci se píše: So planen die Velvets für Herbst 2010 eine Revue, die ihre eigene 40-jährige Geschichte zum Thema hat. Und noch ein weiteres Novum soll es nach einem möglichen Umbau geben: Gastspiele von Boulevard-Bühnen. "Das ist in Wiesbaden eine echte Nische", hat Barbara Naughton ausgemacht. Unterhaltsames, intelligentes Theater stellt sie sich darunter vor. Gute Pläne also vom neuen Kulturpreisträger, der die Auszeichnung vermutlich Anfang 2010 entgegennehmen kann. Eine Auszeichnung, für die es in der Tat "höchste Zeit" wurde. |
Foto © archiv autora
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 11. 01. 2010.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
RNDr. Vladimír Vondráček | |
Ivo Šmoldas | |
Miloslav Švandrlík | |
Jiří Menzel | |
PhDr. Jiří Grygar | |
Ivan Rössler | |
Josef Fousek | |
Stanislav Motl |