VLADIMÍR SÍS filmový a televizní režisér 7.7.1925 Brno - 7.9.2001 Praha -
vystudoval Školu uměleckých řemesel v Brně, do Prahy se přestěhoval v roce 1953 -
za svůj život natočil celkem 106 krátkých, 20 celovečerních a 8 středometrážních filmů -
s manželkou Alenou Sísovou (* 1925) se poznali v Brně, v prvním poválečném divadle SMĚR při představení VOLÁ ZEMĚ -
Alena Sísová pracovala jako sekretářka ve sportovní redakci Československé televize, později se věnovala skriptu na Barrandově. Celou dobu se starala o svého manžela a podílela se na většině jeho filmových projektů. -
syn Petr Sís (*1949), věhlasný akademický malíř, žije v New Yorku -
dcera Hana Sísová (*1950), bývalá střihačka na Barrandově, nyní majitelka Čajovny U ZELENÉHO ČAJE v Nerudově ulici v Praze 1 -
syn David Sís (*1962), televizní režisér. -
každé z dětí již má dva potomky, takže Alena a Vladimír Sísovi mají celkem šest vnoučat. |
► FOTOGRAFIE Z ARCHÍVU Vladimíra Síse ◄ |
► originální zvuková ukázka z rozhovoru s Vladimírem Sísem ◄ formát WMA: 33,6 Kbps nebo 56 Kbps |
- S režisérem Vladimírem Sísem jsem se seznámil při natáčení dokumentu „Dobrý den pane Ondříčku“. Kameraman Miroslav Ondříček ho pozval jako partnera, aby si před kamerou popovídali o společném filmu, který spolu natočili – Novosvětské. Vladimíra Síse byla hned plná kavárna Slavie. Vzpomínám, že se tenkrát Miroslav Ondříček jen těžko dostával ke slovu, i když film byl o něm. Ale takový už Vladimír Sís byl. Plný vitality, vzpomínek, vizí a nápadů, které někdy možná až neopatrně dával k dobru. Myslím si, že řada z nich běhá realizována po světě. Mám ale dojem, že se ani neuměl zlobit na lidi, kteří najednou zjistili, že měli zcela stejný nápad, a zanedlouho jim došlo, že to vlastně vymysleli sami a směle se pustili do realizace.
- Film „Dobrý den pane Ondříčku“ se natáčel ještě před listopadem 1989, tedy v době, kdy si hodně lidí myslelo, že Miroslav Ondříček žije v zahraničí. Ale on žil tady, v zahraničí jen často točil. A právě u Ondříčků doma jsme s manželkou zažili Silvestra, který se nám už nepodaří nikdy absolvovat. Báječný Silvestr plný „veselých historek z natáčení“. Opravdu veselých. Škoda, že se tenkrát nenatáčelo alespoň na magnetofon. Ale, koho by napadlo si točit Silvestra.
Vladimír Sís se s Miroslavem Ondříčkem ve vyprávění v tom nejlepším slova smyslu předháněli, a my ostatní jsme se smíchy nemohli ani napít. Řekl bych, že několikahodinovému proudu vyprávění tenkrát více vévodil Miroslav Ondříček. Sám Vladimír potom přiznal, že Mirka nikdy dosud neslyšel mluvit o filmu tak krásně, s humorem a láskou. - Možná, že už tehdy se Vladimír cítil méně ve své kůži, ale vidět na něm nic takového nebylo. Nikdy jsem na něm nepoznal, že by mu nebylo dobře nebo ho něco bolelo. On když už, tak už…
Nedlouho po vzpomínaném Silvestru se mu při podepisování vlastní útlé knížečky Počítání nudliček v jarní polévce v knihkupectví obchodního domu Kotva udělalo náhle špatně a musel být odvezen do nemocnice. Byl dlouho v bezvědomí, odoperovali mu velký nádor v hlavě, on to však nevzdal. Netrvalo to ani tak dlouho a už jsme seděli na vínku v jeho oblíbené vinárně na Malé Straně. „To jim přeci neudělám, abych zemřel takhle brzy“. A my jsme pak společně ještě více jak deset let občas putovali noční Prahou. - V posledních letech se každou středu Vladimír Sís scházel se svými přáteli v pražské restauraci
U Vladaře. Byla to vždycky radost poslouchat přítomné, nechat se povzbudit, vyslechnout názory. Když už tam člověk měl tu čest zavítat, neviděl od vchodu na místo, kde se sedávalo. Neviděl, ale slyšel. Slyšel vyprávět Vladimíra a hned věděl, že se společnost sešla. .... Už tři roky se vejde, a je ticho. |
- Povídání s manželkou Alenou Sísovou
-
-
- Vladimír Sís natočil v roce 1967 krátký film JINÝ MALÝ PRINC o současném kambodžském králi. Norodom Sihamoni, syn krále Norodoma Sihanuka a královny Monineath, nastoupil na kambodžský královský trůn 14.října 2004. Česky mluví jako rodilý mluvčí, a Prahu a českou kulturu si oblíbil, když zde v letech 1962-1975 studoval. Jako malému se mu zalíbil balet a v Praze studoval tanec i na konzervatoři a Akademii múzických umění (AMU). Už v jedenácti letech poprvé vystoupil v Čapkovského Louskáčkovi v Národním divadle.
- Vladimír Sís sice film natočil, ale po jeho zapůjčení jednomu barrandovskému produkčnímu se ztratil…
A tak zbylo jen několik fotografií.. - Maminka kambodžského krále Norodoma Sihanuka poznala Vladimíra Síse, když v Kambodži natáčel v roce 1967 film PIKNIK s režisérem Smočkem o pěti amerických vojácích, bojujících v džungli. Nějak si padli do oka, takže ho královna například pozvala na závody dračích lodí, které se pořádaly v jejich zámku. Jednou si také všimla, že Vladimírovi strašně otekla noha a zajistila mu vyšetření v kambodžské nemocnici. Tam zjistili, že je noha v takovém stavu, že mu už francouzský chirurg dělal čárku, kde mu jí uříznou, protože chytil nějakou tropickou infekci. Vladimír, když to slyšel, začal česky nadávat tak hlasitě, až se otevřely dveře a vešla vrchní sestra paní Mirková z Kladna, která česky povídá: „Kdo to tady tak řve?“. Tak se spolu s Vladimírem seznámili, a když jí vysvětlil, že mu právě sdělili, že má jít na amputaci nohy, tak řekla „Nic, sbalíme vás a okamžitě musíte pryč!“, což také udělali a Vladimír pak odjel do Mnichova kde mu nohu zachránili.
-
- Zajímavým filmem byly DÝMKY – příběh o dýmce, která byla vytvořena v koncentračním táboře, postupně jí získávalo pět lidí různých národností od Francouze, přes Itala, až nakonec skončila v Čechách.
-
- Film SESKOK ZE STRATOSFÉRY byl ve své době světovým unikátem, neboť byl natočen několik tisíc metrů nad zemí, kdy parašutisté skočili z letadla s kamerami připevněnými na helmách. To však bylo tehdy protizákonné, a navíc to byli vojenští parašutisté, takže když seskočili na zem, tak odložili kamery a hned se šli hlásit velitelům, zatímco štáb si šel sesbírat kamery s natočeným materiálem do polí. Tento film natáčel tehdejší Armádní film a zřejmě zůstal v jejich archívu.
-
- Ve filmu MODRÝ DEN se poprvé objevil jako asistent režiséra František Vláčil, film pojednával o malém klukovi, který touží stát se letcem, a dostal dokonce nějakou významnou mezinárodní cenu.
-
- Prvním celovečerním filmem Vladimíra Síse byl v roce 1959 snímek ŽIVOT PRO JANA KAŠPARA.
-
- V Armádním filmu byl také natočen film CESTA VEDE DO TIBETU. Tehdy byli naši filmaři v čele s Vladimírem a kameramanem Josefem Vanišem prvními Evropany, kteří nafilmovali Jeho Svátost dalajlámu. Vladimír tehdy strávil v Tibetu dva roky, a při tom se skamarádil s dalajlámou, kterému tehdy bylo 18 let. Pak se potkali až v roce 1990 při návštěvě dalajlámy v Praze.
-
- V Americe, kam ho poslala tehdejší Československá televize v roce 1967, Vladimír natočil celkem 12 krátkých filmů, ale všechny je pak museli po roce 1968 zničit na příkaz ředitele Pelikána. Vysílal se tehdy jediný film, a to film s Jiřím Voskovcem, který Vladimír natočil v New Yorku, protože ho dala televize jako dárek k Werichovým narozeninám, neboť o něm Voskovec ve filmu hovořil.
-
- Film RAPSODY IN BLUE (brněnský balet s Pavlem Šmokem) je zajímavý tím, že byl natáčen na širokoúhlý materiál a poté promítán na úzký formát.
-
- Vladimír Sís rád natáčel hudební filmy, například v Německu jich natočil deset. Z jeho nejslavnějších hudebních dokumentů to byl často promítaný film o koncertu Louise Armstronga v Lucerně nebo koncert Elly Fitzeraldové.
- Při návštěvě Louise Armstronga v Praze se s ním Vladimír Sís spřátelil a Louis si ho natolik oblíbil, že se spolu procházeli po Praze. Praha Louise Armstronga nesmírně okouzlila. Vladimír často vzpomínal, jak Louise při jedné procházce zabalil v Chrámu svatého Víta na Hradčanech do své šály, aby se nenachladil a mohl zpívat. Armstrong byl vůbec svérázná osobnost. Po koncertě třeba prohlásil, že už půjde do hotelu, ale nakonec se sbalil a šel do Semaforu, kde do čtyř do rána se souborem jamovali.
-
- Film JEN ROZDĚLAT OHEŇ podle Jacka Londona s Waldemarem Matuškou byl zajímavý tím, že při natáčení tam byl vlčák, který měl být podle scénáře zlý, ale Matuška ho svou péčí a láskou „zkazil“ tak, že se z něho nakonec stal hodný pes.
-
- Ve filmu MUŽ, KTERÝ ROZDÁVAL SMÍCH o režisérovi Martinu (Macu) Fričovi vystupoval i Jan Werich. Když však Vladimír získal svou kopii filmu, byl už z ní Werich vystřižen.
- Bylo by skvělé, kdyby se podařilo uspořádat k nedožitým osmdesátým narozeninám Vladimíra Síse (7.7.2005) festival jeho filmů za účasti jeho přátel, známých, kamarádů, spolupracovníků a obdivovatelů.
-
- Film ZLATÁ RUČKA s Bolkem Polívkou a Jiřím Stivínem je příběhem z doby Karla IV., kdy se v čase jeho nemoci o krále starali pouze dva šašci (Polívka, Stivín). Vladimír Sís tehdy někde objevil skutečné informace, že Karel IV. udělil jednomu z komediantů cenu Zlaté ručky na takové hůlčičce za to, že se o něho starali, na jejichž základě tento film vlastně vznikl. Z historie totiž víme, že Karel IV. upadl zřejmě při nějakém rytířském turnaji (což byla jeho skrývaná záliba), přičemž si poškodil krční páteř a od té doby špatně chodil.
-
- Film SEN NOCI byl originální tím, že v něm byl poprvé použit digitální zvuk, takže se tehdy nemohl vysílat jinde než v Laterně Magice.
-
- Diskuzní klub u Sísů v Nerudově ulici: scházeli se tam francouzský mim a přítel Marcel Marceau, Václav Trojan, nerozlučná trojice Miloš Forman, Miroslav Ondříček a Jaroslav Papoušek, Miroslav Donutil, František Vláčil, Jan Kubala, Josef Kemr a s nimi celá řada režisérů, kameramanů, spolupracovníků a přátel od filmu.
-
- Specialitou Josefa Kemra bylo, že Sísovým s oblibou nosil jako dar sochy.
-
- V Čajovně U ZELENÉHO ČAJE (v přízemí domu Sísových) se natáčela scéna kupování divadelních masek ve filmu Miloše Formana AMADEUS.
|
KOMPLETNÍ FILMOGRAFIE VLADIMÍRA SÍSE KF=krátký film, SM=středometrážní, CV=celovečerní // ČB=černobílý, B=barevný, ŠÚ=širokoúhlý, STŘ=střihový | č.filmu | rok výr. | Název filmu (popis) | | | místo natáčení | 1 | 1947 | Lidé pod sněhem | KF | ČB | Brno | 2 | 1948 | Dary jižní Moravy | KF | B | Brno | 3 | 1948 | Jak roste chléb | KF | ČB | Brno | 4 | 1948 | Družstevnictví | KF | ČB | Brno | 5 | 1949 | Město mezi lesy | KF | ČB | Brno | 6 | 1949 | Dýmka míru | SM | ČB | Brno | 7 | 1949 | Po stopách starých Slovanů | KF | ČB | Brno | 8 | 1949 | Nepřítel v týlu | KF | ČB | Brno | 9 | 1949 | Stvořeno z hlíny | KF | B | Brno | 10 | 1949 | Formování a lití | KF | B | Brno | 11 | 1949 | Bumerang | SM | ČB | Brno | 12 | 1949 | Raději dříve | KF | ČB | Brno | 13 | 1949 | Lék X.Y. | KF | ČB | Brno | 14 | 1950 | Pevný břeh | KF | ČB | Praha – Armádní film | 15 | 1950 | Vítr | KF | ČB | Praha – Armádní film | 16 | 1950 | Bílé cesty | KF | ČB | Praha – Armádní film | 17 | 1950 | Ze soboty na neděli | KF | ČB | Praha – Armádní film | 18 | 1950 | Seskok ze stratosféry | KF | ČB | Praha – Armádní film | 19 | 1952 | Modrý den | SM | B | Praha | 20 | 1952 | Minuty v Paříži | KF | ČB | Francie | 21 | 1952 | Staré zbraně | KF | ČB | Francie | 22 | 1953 | Malá pouť Řeckem | KF | B | Řecko | 23 | 1953 | Jak dělat podobiznu ptáka | KF | B | Řecko | 24 | 1955-6 | Cesta vede do Tibetu | CV | B | Čína-Tibet | 25 | 1957 | Varšavská preludia | KF | ČB | Polsko | 26 | 1958 | Strahov 9.května | KF | ČB | Praha | 27 | 1958 | Sebeobrana | KF | ČB | Praha | 28 | 1959 | Život pro Jana Kašpara | CV | ČB | Praha, kamera. J.Vaniš | 29 | 1959 | U nás v Mechově | CV | B | Praha | 30 | 1960 | Ledoví muži (J.Štuchal, M.Kladrubská) | CV | ČB | Praha, | 31 | 1961-2 | Akce Kalimantan | CV | B, ŠÚ | Indonésie, kamera: Vaniš, Milota | 32 | 1962 | 12 minut pod rovníkem | KF | B, ŠÚ | Indonésie, kamera: Vaniš, Milota | 33 | 1962 | Tropický koktejl | KF | B | Indonésie, kamera: Vaniš, Milota | 34 | 1962 | Město na vodě | KF | B | Indonésie, kamera: Vaniš, Milota | 35 | 1963 | Král komiků | CV | ČB, STŘ | Praha | 36 | 1963 | Festival pantomimy (soubor Ladislava Fialky) | KF | ČB | Praha | 37 | 1963 | Etudy (soubor Ladislava Fialky) | KF | ČB | Praha | 38 | 1963 | Studie I. (soubor Ladislava Fialky) | KF | ČB | Praha | 39 | 1963 | Studie II. (soubor Ladislava Fialky) | KF | ČB | Praha | 40 | 1963 | 90 minut překvapení | CV | ČB, STŘ | Praha | 41 | 1963 | Návštěva (H.Haas v Praze) | KF | ČB | Praha | 42 | 1964 | Muzeum zázraků (L.Fialka) | CV | ČB | Praha | 43 | 1965 | Gorkého ulice | KF | ČB | SSSR | 44 | 1965 | Londýnský autobus | KF | ČB | Anglie | 45 | 1965 | Neklidná neděle (J.Baez, Bob Dylan) | KF | ČB | Anglie | 46 | 1965 | J.Gréco | KF | ČB | Praha | 47-58 | 1966 | 12 krátkých filmů natočených v USA pro Čs.televizi, vysílán byl pouze film o J.Voskovcovi (všechny filmy byly zničeny na pokyn ředitele ČST Pelikána) | KF | ČB | USA | 59 | 1966-7 | Judita a čas (J.Čeřovská) | KF | ČB | Německo | 60 | 1966-7 | Vánoční melodie | KF | ČB | Německo | 61 | 1966-7 | Cikánské melodie | KF | ČB | Německo | 62 | 1966 | Rosy singers | KF | ČB | Německo | 63 | 1967 | Piknik | CV | ČB | Kambodža | 64 | 1967 | Jiný malý princ | KF | ČB+B | Kambodža | 65 | 1967 | Magic castle (A.Bilk) | SM | ČB | Praha | 66 | 1967 | Duett (I.Karch a M.Theodote) | KF | ČB | Německo | 67 | 1967 | Hana Hegerová | KF | ČB | Praha | 68 | 1967 | Tulpen in Amsterdam (M.Telkamp, H.Emink, A.Groenloh) | KF | B | Holandsko | 69 | 1967 | Bobbejaanland | KF | B | Belgie | 70 | 1968 | Hitparade (Manuela) | KF | ČB | Monako | 71 | 1968 | Monako Formule 1 | KF | ČB | Monako | 72 | 1968 | Romantische Strasse | KF | B | Německo | 73 | 1968 | Rhapsody in blue (brněnský balet) | KF | B+ČB | Brno | 74 | 1969 | Skandinavische Reise | KF | B | Německo, Dánsko, Švédsko, Finsko | 75 | 1969 | Baltrevue | KF | B | Německo, Dánsko, Švédsko, Finsko | 76 | 1969 | Pohřeb Jana Palacha | KF | ČB | Praha | 77 | 1969 | Andělé pro Lady F. (E.Fitzgerald) | KF | ČB | Praha | 78 | 1969 | Vzpomínka (L.Armstrong) | KF | ČB | Praha | 79 | 1969 | Verliebt in Prag (J.Frantová, R.Cortéz) | KF | ČB | Praha | 80 | 1970 | Stará auta | KF | B | Sicílie | 81 | 1970 | Veteran revue | KF | B | Morava | 82 | 1970 | Jen rozdělat oheň (W.Matuška) | SM | ČB | Praha | 83 | 1970 | Muž, který rozdával smích (M.Frič) | CV | ČB,STŘ. | Praha | 84 | 1970 | Rio (E.Pilarová, E.Popielarczik) | KF | ČB | Brazílie | 85 | 1970 | Černá Venuše (J.Baker) | KF | ČB | Praha, Bulharsko | 86 | 1970 | Randezvous | KF | ČB | Bulharsko | 87 | 1970 | Vévoda (Duke Ellington v Praze) | KF | ČB | Praha | 88 | 1970 | Poutník (Aubrey Pankey) | KF | ČB | Praha | 89 | 1971 | Sólo pro Jaroslava Marvana | CV | ČB, STŘ. | Praha | 90 | 1971 | Nedošel (Ludvík Podéšť) | KF | ČB | Morava | 91 | 1971 | Byl čas babího léta (Bruno O´Ya) | KF | B | Praha | 92 | 1971 | Sny nad bramborovou natí (Skaldowie) | KF | B | Praha | 93 | 1972 | Zpívající film (H.Vondráčková, W.Matuška) | CV | ČB | Karlovy Vary | 94 | 1972 | Katja Ebstein | KF | B | Německo | 95 | 1972 | Odkud přicházím (G.Bécaud) | KF | ČB | Praha | 96 | 1972 | Námořník z Václaváku (W.Matuška) | KF | ČB | Německo, Praha | 97 | 1972 | Atsuko Azuma | KF | B | Praha | 98 | 1973-4 | Hudební archiv představuje: J.Ježek | KF | B | Praha | 99 | 1973-4 | Hudební archiv představuje: E.Destinová | KF | B | Praha | 100 | 1973-4 | Hudební archiv představuje: Citoliby | KF | B | Praha | 101 | 1973-4 | Hudební archiv představuje: J.Mysliveček | KF | B | Praha | 102 | 1973-4 | Hudební archiv představuje: E.Nápravník | KF | B | Praha | 103 | 1973-4 | Hudební archiv představuje: O.Valoušková- Borová | KF | B | Praha | 104 | 1973-4 | Hudební archiv představuje: F.Vach a jeho sbory | KF | B | Praha | 105 | 1973-4 | Hudební archiv představuje: F.Kmoch | KF | B | Praha | 106 | 1975 | Hudební archiv představuje: V.Talich | KF | B | Praha | 107 | 1974 | Hudba kolonád | CV | ČB, STŘ. | Karlovy Vary | 108 | 1977 | Novosvětská | SM | B | Čechy | 109 | 1978 | Zlatá ručka | KF | B | hrad Kost | 110 | 1979 | Balada pro banditu | CV | B | Andělská Hora | 111 | 1980 | Blues pro E.F.Buriana | CV | B | Praha | 112 | 1981 | Otvírání studánek | SM | B | Praha | 113 | 1982 | Poslední leč (B.Polívka, J.Pecha) | CV | B+ČB | Praha | 114 | 1984 | Barrandovské nokturno (50 let studia) | CV | B, STŘ. | Praha | 115 | 1985 | Jonáš na výstavu půjčený (Molavcová, Suchý) | KF | B | Praha | 116 | 1985 | Jonáš a Melicharová (Molavcová, Suchý) | CV | B | Praha | 117 | 1985 | Sen noci ... (balet, hudba V.Trojan) | CV | B | Praha | 118 | 1986 | Zrání (symfonická báseň J.Suka) | SM | B | Praha | 119 | 1986 | Krásný sen (sourozenci Ulrychovy) | KF | B | Praha | 120 | 1986 | Modrá tráva | KF | B | nedokončeno | 121 | 1987 | Šapitošou (Precedens, Laura a její tygři) | KF | B | Praha | 122 | 1987 | Prodaná nevěsta (Divadlo Drak) | KF | B | Praha | 123 | 1987 | Nosy (Divadlo Na provázku) | KF | ČB | Brno | 124 | 1987 | Dopisy A.Dvořáka (ze Spillvilu) | KF | B | USA | 125 | 1988 | Jonáš II. - Jak je důležité míti Melicharovou | CV | B | Praha | 126 | 1988 | Zpívaný portrét (L.Hermannová) | KF | ČB | Praha | 127 | 1989 | Předčasný portrét (F.Filipovský) | KF | ČB | Praha | 128 | 1989 | Údolí neklidu (poezie E.A.Poe) | KF | ČB | Praha | 129 | 1990 | Z veršů (básně K.Wojtyly, papeže Jana Pavla II.) | KF | ČB | Praha | 130 | 1990 | A na ochozech smrt jsi viděl (R.M.Rilke) | KF | ČB | Praha | 131 | 1990 | Klobouk ve křoví (poezie J.Voskovce) | KF | ČB | Praha | 132 | 1991 | Třesk (Horáček, Klepáč) | KF | ČB | Praha | 133 | 1991 | Tehdy a teď (verše Jana Nerudy) | KF | ČB | Praha | 134 | 1991 | Vzpomínání (vnučka A.Dvořáka vzpomíná) | KF | B | Vysoké | |
► FOTOGRAFIE Z ARCHÍVU VLADIMÍRA SÍSE ◄ |